סוד הקסם של ביאור המשניות

עמנואל דוד בציא בן ה-94 מספר על ביאור המשניות של הרב פנחס קהתי זצ"ל במלאת ארבעים שנה לפטירתו. "הברטנורא של הדור שלנו".

2 דק' קריאה
אריה מינקוב


במלאת 40 שנה לפטירת מחבר ביאור המשניות הרב פנחס קהתי זצ''ל, מספר עמנואל דוד בציא בן ה-94 על המפעל הגדול שזכה להצלחה גדולה בעולם היהודי.

בציא היה שותף לגרעין "בני עקיבא" שהקים הרב קהתי זצ''ל, במסגרתו למדו תורה בסניף "בני עקיבא" בתל אביב.

"לביאור המשניות יש התפתחות. זה לא עלה בדעתו של הרב קהתי מלכתחילה. בתחילה הגרעין למד תנ"ך ופרשת שבוע, והתעורר צורך - מה לומדים הלאה? אז למדנו הלכה יומית והרב פנחס קיבל על עצמו ברבות הימים לפרסם את ביאור המשניות והמשנה היומית במרחבים יותר גדולים מעבר לגרעין עצמו''.

הרב קהתי ראה במשימה הזו של ביאור המשניות את משימת חייו - להוציא את מעינותיו החוצה. ''אחת לשבועיים פורסמו כקונטרס המשניות המבוארות, ההלכה היומית ודבר תורה יומי. מידי שבועיים פנחס ובני ביתו טרודים בכתיבת הפירוש והדפסת הפירוש ומשלוח לאנשים".

"הרב קהתי הבין שיש צורך לפשט את המשניות ולקרב את המשניות לשפת הדיבור של הדור הנוכחי. צריך לזכור שלימוד התורה לא היה נפוץ כל כך כמו שהיום יש ישיבות תיכוניות ואולפנות''.

בציא מעיד כי הרב קהתי לא ביקש להתפרנס מביאור המשניות. ''מקור כספי לא היה לו. הכוונה שלו היתה שהביאור יתפרסם כמה שיותר ויגיע לכמה שיותר אנשים. היום 40 שנה אחרי פטירתו אנחנו רואים שבכל בית יש את ביאור המשניות".

מה הייחודיות בביאור המשניות של הרב קהתי?

"קטונתי מלהשיב על השאלה הזאת. המטרה של הרב קהתי הייתה שכולנו נבין את המשניות מעבר לפירוש הברטנורא. בביאור של הרב קהתי הכל היה בשפה עברית, בשפה מדוברת והפשטות הייתה ברורה והכול היה לפי צורכי הדור".

כיום, כשעידן הספרים נמוג והטקסטים נקראים במחשבים ובטאבלטים, יש עוד צורך בהפצת הספרים?

"הטאבלטים לא יכולים לשמש כתחליף. מי שרוצה ללמוד ולדעת צריך לעיין בספר ולהתעמק בדברים. בטאבלט על המסך, (החומר) לא נקלט על פי הבנתי ובראשו של התלמיד. תלמיד שרוצה ללמוד צריך לעשות זאת מתוך הספר".

"לאחר עשרות שנים שהביאור קנה לו אחיזה בכל בית בישראל זו הצלחה שאיש לא צפה מראש", אומר בציא, "המציאות החליטה שהביאור נגיש, עממי ועדיין רלוונטי. הרב פנחס היה הברטנורא של הדור שלנו. אני מקווה שמשרד החינוך והמדינה ימשיכו את מפעל ביאור המשניות שהוא שלמות אחת. גדולים ממני גמרו את ההלל על ביאור המשניות. אני לא שולל חידון משניות כפי שיש חידון התנ"ך".

לסיום מספר בציא על הרב קהתי מהזווית האישית, "הרב פנחס היה לי מורה דרך בהרבה שטחים. אישיותו ואישיותה של אשתו, מאור הפנים, קבלת האורחים וההתייחסות לאנשים, הרעות והאחווה שהם הביעו בפגישות ובשיחות גרמו לאנשים להתקרב אליהם ואיחדו את האנשים. את הרצון ללמוד ולחפש הבנה ובינה - את זה רכשתי מהרב קהתי".

באדיבות ערוץ 7
חיפוש כתבות
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il