ל"ג בעומר במוצאי שבת

רבני האתר התייחסו לחילול השבת בעקבות הדלקת המדורות במוצאי שבת, וכתבו מהו הפיתרון הנכון. וגם, מהו מקור המנהג להדליק את המדורות? לקט תשובות.

2 דק' קריאה
Shutterstock
השנה ל"ג בעומר יוצא במוצאי שבת, כמו שהיה שנה שעברה. גם השנה מועצת הרבנות הראשית יצאה בקריאה לדחות את הדלקת המדורות ממוצאי שבת ליום ראשון בערב, כדי למנוע חילול שבת של כוחות הביטחון וההצלה.
בעידכון שפורסם נכתב עוד שמועצת הרבנות החליטה שגם מי שבכל זאת מתכנן להדליק את המדורות במוצאי שבת במירון או ברחבי הארץ, שיעשה זאת רק לאחר השעה עשר וחצי בלילה.

גם רבני האתר הצטרפו לקריאתה של הרבנות. הרב יעקב אריאל בכמה וכמה תשובות כתב שאין להדליק בכלל מדורות במוצאי שבת, אלא יש לדחות את המדורות ליום ראשון בערב. הרב הוסיף וביאר שהדלקת מדורות זו לא מצווה אלא רק מנהג, ואפילו מצוות גמורות חכמים תיקנו לדחות כדי שלא יגרם חילול שבת - כפי שאנחנו יודעים שמצוות שופר ולולב התבטלה בשבת כדי למנוע חילול שבת של יחידים. אם כך בחילול שבת של יחידים, על אחת כמה וכמה במקום שידוע בבירור שיהיה חילול שבת של רבים חובה לדחות את המדורות כדי למנוע את חילול השבת הצפוי.
הרב הוסיף שרשב"י הצטער מאוד על חילול שבת שנעשה כביכול לכבודו.
בשאלה אחרת הרב נשאל האם יש בעיה להגיע למירון עוד לפני השבת על מנת לשבות שם, ותשובת הרב הייתה שכל דבר המסייע לחילול שבת הוא חילול ה'.

גם הרב דב ליאור הצטרף לדברים, וגם הוא כתב שמי שרוצה ליסוע למירון שיעשה זאת דווקא ביום ראשון בבוקר. עם זאת, הרב השיב שדווקא במקומות ציבוריים ישנה בעיה של חילול שבת ולכן דווקא בהם יש לדחות את המדורות ליום ראשון, אך אדם שרוצה להדליק את המדורה הפרטית ליד הבית שלו במוצאי שבת - יכול, ואין בכך שום בעיה.

לסיום, הרב יעקב אריאל נשאל על מקור המנהג להדליק מדורות בל"ג בעומר. הרב השיב שבאמת מקור המנהג לוט בערפל, לא ברור מה מקורו והנסתר בו מרובה מהגלוי. דווקא לכן, הוא מתאים לתורת הנסתר. כבר מתקופת האריז"ל היום הזה ידוע לנו כיום שמחה של תורת הסוד והוא נהוג מאות בשנים בכל תפוצות ישראל. מי שמזלזל ביום הזה בעצם מזלזל בכל החכמה הפנימית שגדולי ישראל וענקי הרוח עסקו בה בשבע מאות השנים האחרונות: מהרמב"ן, המהר"ל, הרמח"ל והגר"א ועד גדולי דורנו הרב קוק והרב סולובייצ'יק.
מי שמפקפק בחכמה הזאת בעצם מתנתק משרשרת הזהב של תורת ישראל בכל מאות השנים האחרונות.

תשובותיהם של הרבנים נלקחו מהקטגוריה ל"ג בעומר שבאתר.

חיפוש כתבות
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il