מקח טעות ביד 2

אתר יד2 הפך להיות ערוץ קנייה ומכירה מרכזי, המידע זמין וחינם פרוש לעיני כל, לא פעם קורה, שיש פער גדול בין הדיבורים למציאות.

2 דק' קריאה
חופשי
אתר יד2 הפך להיות ערוץ קנייה ומכירה מרכזי, המידע זמין וחינם פרוש לעיני כל, ומאפשר תקשורת ישירה בין הצדדים בכל רחבי הארץ. כך, שמודעה של הרוצה למכור חפץ או נכס או מבקש להפטר מפריט נחשפת לקהל יעד גדול של לקוחות פוטנציאלים, והם מנהלים ביניהם משא ומתן. 

לא פעם קורה, שיש פער גדול בין הדיבורים למציאות. הם מבחינת טיב ואיכות המוצר הנמכר (לפעמים הפער נובע בשל מינוחים שונים ונקודות מבט - כל אחד מתרגם את ההגדרה 'במצב טוב' אחרת), והן מבחינת התקדמות העיסקה והשלמתה. 

בגליון זה נדון על אדם שהלך לבדוק רכב שראה ביד2 וסיכם עם המוכר לקנותו, שילם מקדמה ובלילה לפני שהעביר את הרכב על שמו, ניזוק הרכב (שחנה באותו מקום) ע"י רכב חולף. וכעת מבקש לסגת מהעיסקה ולקבל בחזרה את דמי המקדמה ששילם.

בפסק הדין עמדנו על מהות המקח אם הינו נגמר ע"י הגמירות דעת או מעשה הקניין, וכן הרחבנו במקורות קניין כסף ובהגדרת הקניין אם נתינת המעות עצמן קונות, או החוב ותמורה יוצרות את הקניין.

 

נדון בגליון זה בהגדרת העברה בנקאית אם מוגדרת כקניין כסף לאור הגדרת אופי קניין זה, וכן נרחיב ביכולת לקנות מדינא בכרטיס אשראי. בסיסו של דיון זה עומד על דין קניין 'סיטומתא' כפי שנבארם עפ"י הגדרת הראשונים, ונביא מחלוקת האחרונים אם קניין זה מועיל אף מדאורייתא. וכן נבחן את תחולתו וכן את משקל מנהג המדינה ודינא דמלכותא ביחס לכך, ונחלק בין עיסקאות בין חברות אשר להם תקנון מכירה מסודר, שהכל מקבלים אותו בבסיס ההתקשרות ביניהם, לבין מכירה פרטית ואישית שלא מלווה בהגדרות משפטיות נלוות מעבר לדין, לרווח ולנהוג.

נבחן גם את איסורי 'מחוסרי אמנה' וכן של 'מי שפרע' בהיותו רוצה לחזור בו מהעיסקה - שפרטנו ובארנו באורך רב בגיליון הקודם, ונראה שמותר לו ללקוח לחזור בו מהעיסקה למורת רוחו של הנתבע.


בברכת התורה,
חיפוש כתבות
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il