שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • ספר דברים

שמעון חזר בתשובה כמבואר בוארא.

undefined

הרב ש. יוסף וייצן

י"ד שבט תשע"ז
שאלה
במדרשי חז"ל (במ"ר יג, ח) מופיע ששמעון חזר בתשובה והתרצה בפני אביו ולכן בפרשת וארא נמנה ביחד עם ראובן ולוי שחזרו בתשובה. אם כן, איך טענה זאת מתיישבת עם העדר הברכה של משה בוזאת הברכה כתוצאה מאי חזרתם של שמעון בתשובה?!?!
תשובה
שלום רב תודה על ההפניה למדרש. מדרש מתחיל עם יעקב שמחד לא ברך את המעון ומאידך כלל אותם עם שאר שבטי ישראל. אנו רואים יחס מורכב בנוגע לשמעון. במדרש אתה הבאת יש באמת מקור לכך שהתפקוד של ראובן שמעון ולוי במצרים היה במדרגה גבוהה יותר מאשר של שאר השבטים. יתכן שזה נובע מהעזות שהיה בהם ששעבוד מצרים לא כפף את קומתם. אולם כנראה כשעוצמה זו צריכה להיות בתוך עם ישראל ולא כלפי עמים אחרים היא יכולה להסתבך. צריך כשרון מיוחד שמעלת העקשות והעזות לא תפגע ביכולת של הענווה והצניעות כלפי שבטים אחרים או כלפי מנהיגותו של משה. בנקודה זו לוי מצליח להמתיק את עזותו בכך שהוא עז לדברים שבקדושה ואילו שמעון מסתבך בכך. כל טוב
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il