- משפחה, ציבור וחברה
- היחס ל'חילונים' ולרפורמים
מה ששנוא עליך על מחלל שבת
שאלה
שלום רב ושלום לרב
האם "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך" נאמר גם על יהודי מחלל שבת בפרהסיא שנחשב כגוי?
רב תודות לרב
תשובה
ב"ה
שלו',
קרוב לוודאי שההנחה שבשאלה אינה נכונה. גם אם עקרונית, "מומר לחלל שבת" נחשב כגוי, הרי הלכה למעשה נימנו וגמרו הפוסקים שבימינו כמעט ואין מציאות כזו. בין אם בשל החשבת אנשים אלה - הלכתית ומעשית - כ"תינוק שנישבה", בין אם משום שההלכה אינה תקיפה בזמן הזה, בין אם משום שמאוד נדירים מי שהיו מחללים שבת נוכח עיני גדולי ישראל, ובין אם משום סיבות הלכתיות נוספות, נימנו וגמרו - כאמור - רוב ככל הפוסקים שאין בזמן הזה גדר "גוי" למחלל שבת ולו גם המחלל בפרהסיא. שעה שכך ההכרעה, הרי שהשאלה מעיקרא ליתא, ובוודאי שגם כלפי אדם זה צריך לנהוג בדרך של "מאי דסני עלך לחברך לא תעביד". אגב, גם ההנחה שכלפי נכרי אין להקפיד על כך, דומה כמופרכת - גם משום איבה וביותר משום דרכי שלום, נכון לנהוג גם כלפי נכרי בדרך של "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך".
בברכה

יחס ליהודי שהפסיק לשמור מצוות מטעמים שכליים
הרה"ג יעקב אריאל | י"ט סיון תש"פ

האם אין בכך בכדי להרחיק רפורמים?
הרה"ג דוב ליאור | ב שבט תשע"ג
יחס לחברים לא שומרי מצוות
הרב בנימין במברגר | ח אייר תשס"ז
חבר חילוני שמחלל שבת אצלי
הרב יצחק גרינבלט | י"ז טבת תשע"ט
הרב פרופ' נריה גוטל
רב 'קהילת רדליך', ירושלים ראש מערך המחקר - מרכז תורה ומדינה, נשיא-אמריטוס מכללת 'אורות ישראל' לשעבר.
תפילה למניעת עצירת גשמים.
כ"ב מרחשון תשע"ז
הלכות מול כוונה בתפילה
ד טבת תשע"ז
מסילת ישרים בימינו
כ"ז טבת תשע"ז
נדרי צדקה בלב
ה מרחשון תשע"ז

מניקה ביום כיפור - יכולה לשתות לשיעורים?
רבנים שונים | ה תשרי תשע"ט
עליה לקבר בעשרת ימי תשובה
הרב בנימין במברגר | ד תשרי תשס"ט
טבילה בים בערב יום כיפור
הרב בנימין במברגר | ה תשרי תש"ע

התרת נדרים לאישה
רבנים שונים | כ"ו אלול תשע"א

בקשת סליחה
הרב אליקים לבנון | ח תשרי תשפ"ד
