שאל את הרב

  • הלכה
  • ברכות הגומל ושעשה לי נס

לברך על נס של אביו או רבו

undefined

הרב עזריה אריאל

כ אייר תשע"ז
שאלה
שלום רב, יש לי שתי שאלות: 1)למדתי שכאשר נעשה נס לאדם יחיד הוא צריך לברך על הנס שנעשה לו. בנוסף, גם בנו ונכדו צריכים לברך על הנס שנעשה לאותו אחד (האב/ הסב). אך מהנכד והלאה צריכים הצאצאים לברך על הנס רק אם הם היו שותפים לנס, כלומר רק אם אבותיהם נולדו אחרי שהנס נעשה, מה שאומר שהצאצאים נולדו בזכות הנס. שאלתי היא- האם "אבותיהם" הכוונה לאבות של אותם צאצאים (כלומר בנו של אותו אחד שנעשה לו הנס והלאה) או האבא הביולוגי של הצאצאים (כלומר כל עוד האבא הביולוגי של אותו צאצא נולד אחרי שנעשה הנס צריך הצאצא לברך.) (למדתי לימוד זה ממשנה ברורה, סימן רי"ח סעיף ד’). 2) באותו סימן (רי"ח) בסעיף ו’ למדתי שאם אדם רואה את אביו או רבו (ונעשה להם פעם נס) מברך כשהוא רואה אותם. אבל מברך רק אם לא ראה אותם יותר מ30 יום. שאלתי היא- האם מברך על הנס אם רואה אותם כל הזמן? (למשל כל שבוע הוא בא לבקרם, האם כל 30 יום יברך על הנס, או שיברך על הנס רק אם ממש לא ראה אותם 30 יום?) תודה רבה מראש!
תשובה
לשואלת, שלום וברכה! 1. אם הבנתי נכון, כוונתך לשאול: כשנעשה נס לאברהם אבינו, למשל, האם נינו, ראובן בן יעקב, צריך לברך בתנאי שסבו יצחק נולד אחרי הנס, או בתנאי שאביו יעקב נולד אחרי הנס? התשובה היא שהדבר תלוי בסבו יצחק, מפני שאילו יצחק היה נולד קודם הנס - הנס שנעשה לאברהם אבינו לא הציל את יצחק ויעקב וראובן. כפי שכתבת, הקובע הוא האם הצאצאים נולדו בזכות הנס וממילא הם שותפים בו. כך מסתבר לפי דעה זו, וכן פירש ב'פסקי תשובות' (סי' ריח סק"ז). 2. רק אם לא ראה אותם שלושים יום (עייני משנה ברורה ס"ק כב וביאור הלכה ד"ה כמו).
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il