- שבת ומועדים
- שאלות כלליות
ברכה על פירות יבשים
שאלה
שלום הרב
שמעתי שפירות יבשים עוברים תהליך של ייבוש מוחלט, ואחר כך מוסיפים להם צבעי מאכל וחומרים כימיים נוספים שנותנים להם את הטעם והמראה.
לפי זה, הברכה נשארת 'עץ', או שצריך לברך 'שהכל'?
תשובה
שלום רב,
גם אליי הגיעו הדיו של "סרטון" שהופץ, ובו נטען שיש לברך על פירות יבשים ברכת "שהכל נהיה בדברו", וזאת בשל התיאור הנ"ל.
הכרעה זו אינה נכונה, גם מן הבחינה העובדתית וביותר מן הבחינה ההלכתית. מן הבחינה העובדתית - ממשות הפרי נותרת בעינה, וגם אם כשלעצמה אינה טעימה, והיא יבשה, הרי שהיא לא השתנתה ממה שהייתה. משל למה הדבר דומה? לתפוח אדמה, שאינו ניתן לאכילה כשלעצמו, עד שיעובד בישול וכדו', ואז יברכו עליו את ברכתו המקורית. כך גם בנדון דנן, הממשות הייתה ונותרה. ומן הבחינה ההלכתית: אחר שממשות הפרי קובעת את ברכתו, יש לברך עליו את הברכה המקורית. שינוי הצבע ו"שיפורו" באמצעות רכיבי צבע כאלה כאלה ואחרים, כמו גם הוספת מתיקות אם בסוכר ואם בדבש וכדו', לא הופכים את התוספת לעיקר; הממשות היא היא העיקר.
ענין זה שונה לחלוטין מביטול מוחלט של הממשות, כדוגמת הדיון המפורסם שהתקיים לפני למעלה מ-100 שנה אודות ה"רעננערט" [שהופך ל"מעמיד"], שם אכן התהליך הוא כזה שכל הממשות בטלה ועברה מן העולם ו"פנים חדשות" לגמרי באו לכאן. מבחינה זו, אפילו היות המוצר תחילה "בשרי", גם זה כבר אינו משמעותי, לדעת רבים מהפוסקים. ברם כאמור, מציאותית, אין לזה ולנידון דנן דבר וחצי דבר. בשל כך, על פירות יבשים יש לכרך את הברכה המקורית של הפרי, ויאכלו ענוים, ישבעו ויברכו כהלכה.
אבל שליח ציבור במועד
הרב רואי מרגלית | ג סיון תשס"ד

תענית שובבי"ם בתקופת הקורונה
הרב נועם דביר מייזלס | כ"ה טבת תשפ"א

שעון שבת לטוסטר בחג השבועות
הרב יצחק בן יוסף | ב סיון תשע"ב
חובת מתנה לאשה בשלושת רגלים
הרב רואי מרגלית | כ"ד אלול תשס"ג
הרב פרופ' נריה גוטל
רב 'קהילת רדליך', ירושלים ראש מערך המחקר - מרכז תורה ומדינה, נשיא-אמריטוס מכללת 'אורות ישראל' לשעבר.
הלכות מול כוונה בתפילה
ד טבת תשע"ז
רכישת טבעת נישואין
י"ט אלול תשע"ו
דמי מזוזה
ב ניסן תשע"ז
מה ששנוא עליך על מחלל שבת
ט"ז אדר תשע"ז
קיום מצוות בתהליך גיור
הרבנות הראשית לישראל | י"ח אייר תשפ"ב
מוזמנים לחתונה
הרב בנימין במברגר | י"ח אייר תשפ"ב
