שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • דתיים לאומיים וחרדים

הגישה הנכונה ביחס לציונות

undefined

הרב אליקים לבנון

ל תשרי תש"פ
שאלה
שלום כבוד הרב, אני לומד בישיבה תיכונית ההולכת בהשקפת עולמו של הרב קוק זצ"ל אבל לאחרונה ניהיו לי ספקות רבות בענין הגישה שלנו לציונות והנה אפרט. א. לאחרונה התחלתי לקרוא לגבי כל הענין הזה של אנשי התנועה הציונית בדור הקודם (הרצל, בן גוריון וכו) וגיליתי שקודם כל מטרתם (הרצל בפרט) לא הייתה שיבת ציון אלא מדינה בשביל "העם היהודי". זה מוכח במשא ומתן של הרצל עם ראש ממשלת בריטניה נביל ציימברלין שהציע לו את תכנית אוגנדה. הרצל כידוע לא בדיוק התנגד אליה. אותו הרצל אמר דברים ביומנו כמו "האנטישמיות שהיא כח חזק ומושרש בהכרה של ההמונים לא תזיק ליהודים ואני מוצא שהיא מועילה לעם היהודי חינוך הקבוצה על ידי ההמון, חינוך שיכול להוביל לידי התבוללותה, החינוך מתבצע רק על ידי טלאות" (יומן א עמוד 16) ועוד דברים רבים אנטישמים שכותב הרצל ביומנו שאפשר לראות ביומנו או לראות בסרט הדוקומנטרי "הרצל והציונות" הרצל שפעל למען החלנת העם היהודי ואף רצה לנצרה (יומן א עמוד 14) "עזור לנו להילחם באנטישמיות ואני מחולל תנועה כבירה ביהדות אפעל להמרה של היהודים באופן חופשי וגאה לנצרות". ואף מתאר בהמשך איך ההמרה תיראה. שאגב אין להרצל שום זכר יהודי כיום. האם אנו הולכים בשם ציוני-דתי חולקים בשם גם רשעים כמו הרצל וגם תלמידי חכמים?? ב. איך אנו יכולים להודות על מדינה שפעלה להחלין את עם ישראל? שמעתי סיפורים על זה שאנשי מפלגת מפאי נכנסו לבתי כנסת בשבת עם רשימות ואמרו לאנשים אתם או מעבירים את ילדיכים לבתי ספר חילונים או שאתם מפוטרים. וסיפורים מזעזים על מה שעשו ליהודי המזרח במעברות (לקיחת הלבוש הצנוע, לקיחת ספרי הקודש וכו) ןאיך אפשר בלי חטיפת ילדי תימן. האם אנו מודים על המדינה שקמה?? אני שמעתי סברה אחרת שאומרת, אני לא מודה על הקמת המדינה אלא על הקיבוץ גלויות, ואיני מודה על מדינת הכפירה שקמה. 3. איך אנו יכולים להתעלם מהעובדה שרבנים גדולי עולם שאף העמידו עמדה נחרצת נגד הקמת המדינה על ידי תנועת הציונות. כגון הרב אלחנן ווסרמן (תלמידו המובהק של החפץ חים) שסבר בשם עצמו ובשמו של החפץ חיים (ילקוט מאמרים ומכתבים עמוד קנז) שצריך להתבדל מהצינונות קל וחומר לא לקרוא לעצמך ציוני-דתי. הרב יוסף חיים זוננפלד (ידוע שקרא לרב קוק תלמיד חכם ושיבחו בפניו) שחתם בכרוז על כך שבספרו של הרב קוק "אורות" יש כמה פרקים מלאים "תהילות ותשבחות לרשעים!" החזון איש, שהעמיד עמידה נחרצת נגד הציונות, שמעתי מאחד התלמידים של הרב חיים שאול גריינמן (חוג חזון איש) שהחזון איש נלחם רבות על זה שימשיכו לומר תחנון ביום העצמאות, אפילו פעם אחת החזון איש היה סנדק בברית מילה ביום העצמאות והתעקש על כך שיאמרו תחנון על אף שההלכה אומרת שבברית מילה לא אומרים תחנון שהחזון איש סבר שקיום מדינת ישראל הוא כל כך חמור שצריך להמשיך לאמר תחנון ביום זה. מה לנו לאמר שאותם רבנים טועים?? מי אמר שהרב קוק יותר גדול מהרב זוננפלד?? ושהרב צבי יהודה יותר גדול מהחזון איש?? תודה רבה, אשמח עם הרב יוכל לענות על כל השאלות ואם אפשר תשובות יותר לענין ולא "החזון איש קרא לרב שפירא גדול עולם וכו וכו" איני מזלזל בתשובות אלה אך פשוט שמעתי אותם בעבר. תודה רבה.
תשובה
שלום. א. המציאות כיום היא, שמדינת ישראל תומכת במיליונים רבים, בישיבות, בבתי כנסת, במקוואות, ובמאות מפעלי תורה. השאלה, מה חשבו אנשים לפני מאה שנה ויותר, איננה רלוונטית. המציאות חזקה מהכל. ב. עיין בספר התקופה הגדולה, של הרב כשר זצ"ל, שם מביא עשרות רבנים שתמכו בהקמת המדינה. אגב, הוא היה שייך לציבור החרדי, וכאשר קיבץ דברי חכמים, לספרו, תורה שלימה, נחשף לדברי חז"ל, ושינה כיוון. ג. כדאי שתעיין בספר, אם הבנים שמחה. ד. עשה לך רב, ואיתו תלבן נושאים אלה, מתוך מקורות חז"ל. ברכה והצלחה!
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il