- תורה, מחשבה ומוסר
- תורה ומדע
תורה ומדע בעניין ברכת בורא מאורי האש
שאלה
חז"ל אומרים שבמוצאי השבת הראשונה נתן הקב"ה דעה באדם ויצר את האש ולכן אנו מברכים על האש בכל מוצש"ק. אך המדענים סוברים שהאש הייתה בשימוש אצל האדם הקדמון כבר לפני למעלה ממיליון שנה (על עצם מציאות האדם הקדמון איני שואל כי אני מכיר את דברי הראי"ה זצ"ל בעניין). אם כן איך ניישב- קשה לומר שהמדענים טועים לגמרי, ואם נאמר שדברי חז"ל הם דברי אגדה שהם כמו משל כדברי הרמב"ם בהקדמה לפיהמ"ש, אם כן איך נגזרה ממשל זה הלכה לברך על האש במוצש"ק?
תשובה
כל המונחים שהזכרת טעונים הבנה בסיסית ע"מ שנבין איש את שפת רעהו. האם המונחים שאתה משתמש בהם הם בעלי אותה משמעות שהמדרש מדבר עליהם?
מיהו האדם הקדמון? מתי בדיוק היה אדם הראשון? מהו מושג הזמן בטרם היות מי שמנה אותו? מהו המקום ממנו נמדד הזמן? מהי יצירת האש? הרי ברור שהיית אש בעולם מקדמת דנא, היו ברקים ופרצו שרפות וכן קרני השפש פגעו בעצמים שגרמו להתלקחות.. מהי המשמעות שליצירת אש? אפשר לייצר אש ע"י אבני צור ואפשר ע"י חיכוך של עצמים אחרים. האם הצירה שאתה מדבר עליה היא אותה יצירה של המדרש?. האם המדרש התכוון ליצירת האש או לרתימת האש לתענשיה, כגון התכת מתכות ועיבודן שזהו שלב מתקדם יותר . ועוד ועוד...
מכיוןן שהכל מעורפל וסתוםעדיף שנעסוק בדברים ברורים יותר
שמש בגבעון דום
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ז כסלו תשס"ה

אבולוציה
הרב ש. יוסף וייצן | ו טבת תשע"ד
מדעי המח ואמונה
הרב יעקב כהן | כ"ח תמוז תשפ"א
יחס איינשטיין למדע וליהדות
הרב אוריאל טויטו | כ"ח טבת תשפ"ב

הרה"ג יעקב אריאל
נשיא ישיבת ההסדר רמת-גן וארגון חותם. לשעבר רב העיר רמת גן ואב בית הדין לדיני ממונות.

שימוש בחניה של שכן בבניין
י"ד אב תשס"ב

פתיחת חנות בשבת ע’י שותף גוי
כ אב תשס"ב

נטילת ידיים בכיור
ט"ז אב תשס"ב

גילוח במוצאי תשעה באב
כ"ט תמוז תשס"ב
האם קמח חמץ?
הרבנות הראשית לישראל | ב ניסן תשע"ג

הכשרת כלי זכוכית לפסח
הרב עזריה אריאל |

עליה לקבר בניסן
הרב עזריה אריאל | כ"ג אדר ב' תשע"ד

איזה "זרוע" לקנות לפסח ואם אוכלים אותה
הרב נועם דביר מייזלס | ז ניסן תש"פ
בדיקת חמץ וביעור חמץ לפני י"ד ניסן
הרב דניאל קירש | א ניסן תשפ"ג

מה מברכים על ממרח תמרים מעורב עם פירורי שקדים?
הרב נועם דביר מייזלס | כ"ח אדר תשפ"ג
ערכאות בדיבה - המשך
הרב משה מאיר אבינר | כ"ח אדר תשפ"ג
