שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • דתיים לאומיים וחרדים

חילוניות בציבור הדת"ל

undefined

הרב אליעזר מלמד

כ"א אייר תשס"ה
שאלה
לפני כ-8 שנים חזרתי בתשובה ומצאתי את עצמי בזרם הדתי-לאומי ברוח תורתו של הרב קוק (שבעיני הוא ממשיך במידה מסויימת את דרכם של גדולי רבותינו הספרדים חכמי תורת הנגלה והנסתר). בשנים האחרונות אני רואה תופעות מאד מדאיגות בחלק לא קטן של הציבור שלנו ואני מפרט: פמיניזם ’דתי’ שחותר תחת ההלכה - ארגון קולך אירגן השנה עשרות מנייני נשים לקריאת המגילה ע"י נשים (ראיתי בשער הציון שאסר זאת מכל וכל). אקדמיזציה של התורה בבר-אילן ובישיבות מסויימות (תנ"ך בגובה העיניים, רבדים, ביקורת המקרא). התמסדות של בילויים אסורים לדתיים כמו ריקודים מעורבים, שירה בציבור ע"י נשים, טבילה לרווקות, אתרי אינטרנט ’דתיים’ מלאים בניבול פה, ביזוי ת"ח וזימה (אפילו הכרויות בין נשואים ונשואות רח"ל). רבנים מ’טעם’ (גם אם לא בכוונה תחילה). מדוע הרבנים לא יוצאים בראש חוצות נגד התופעות המכוערות הנ"ל. למה לא מוכיחים אותם (מו"ר הרב... אמר לי שבציבור שלנו שכחו את מצוות התוכחה). למה הרב לא קורא לשומעי ליקחו להוציא את הטלוויזיה מהבית. מה לגבי העיתונים ה’ממלכתיים’ שמלאים בכל הרוע והכיעור. איזה סכלות היא זו לפרנס את אותם אנשים ששונאים אותך ומרעילים את נשמתך. לסיום רציתי להעיר את תשומת ליבו של הרב למודעות שמתפרסמות בעלון ’מעט מן האור’. לפני מס’ שבועות פירסם העלון מודעה של ארגון ’קולך’ (שהרב אליהו אסר להכניס לבתי הכנסת את העלון שלהם) לפני שבוע פירסם ’מעט מן האור הזמנה לשבת "ירושלים ונעמי שמר" במלון... עם שרה’לה שרון ושות’. בשבת!!!! באותו עלון התפרסמו דברי תורה בשם מרן הראי"ה. מה לנו כי נלין על חרדים מסויימים שמבזים את רבינו בזמן שאנו עושים זאת בצורה הרבה יותר פוגעת. עוד עניין בעלון הזה שכדאי לפענ"ד לשים לב אליו זו התמונה שמפרסמים בעמוד הראשון. לפני כשנתיים הופיע שם תמונה של אישה שניכר לפי תווי פניה שאינה יהודיה שמרימה כפיה בתפילה ל... הרי זה ערבוב קודש וטומאה בדיוק מה שטענו על מרן הראי"ה. בתקווה שיתקיים בנו "וזרקתי עליכם מים טהורים"
תשובה
שאלותך כבדות ומפאת העול המוטל עלי אין ביכולתי לענות עליהם בהרחבה הנדרשת, רק אענה בקיצור. הזכרת כמה תופעות, חלקן פסולות לגמרי, בחלקן מעורב טוב ורע. הפמיניזים והאקדמיזציה הן תופעות שמעורב בהן טוב ורע, ויש לדעת לברור את הטוב מהרע. פעמים שהרוב טוב ופעמים שהרוב רע, ולא כאן המקום להאריך. ככלל, ככל שמדובר באנשים יותר יראי שמים כך מעשיהם יותר טובים. בילויים שאינם צנועים חיזוק עיתונים ששונאים אותנו וכיוצא בזה - פסולים. הפירסומים ב"מעט מן האור" אינם מטעם העורך ר' חנן פורת, אלא על ידי חברת פרסום, ולעיתים קורה שאין על כך ביקורת מספקת, וכפי שהערת בצדק. התמונה שבשער העלון נבחרת על ידי ר' חנן פורת, וכל זמן שאין בדבר איסור, אינני מעיר, אף שלא תמיד אני בעד הבחירה. אולם אני מחזק מאוד את ידיו על כתיבת מאמריו הנפלאים, שיש בהם עמקות תורנית, חיוניות ואידיאליזים. אחרי כל זה, עשית בחכמה שבחרת בדרכו של מרן הרב זצ"ל, שהיא השלמה ביותר. אמנם אין לזהות באופן מלא את הציבור הדתי לאומי עם דרכו. בדברים רבים אכן הציבור הדתי לאומי קיבל את דרכו, כך ביחס לכלל ישראל, לארץ ישראל, לתהליך ההיסטורי, ביחס החיובי לצדדים הטובים שבהתפחות המדע והחברה, ובצדדים מוסריים חברתיים. אולם יש תחומים שבהם הציבור החרדי יותר קרוב לדרכו, שלא כאן המקום לפרטם. כמדומה שהציבור שכיום מוגדר "תורני", שהתפתח בעקבות לימוד בישיבות שקמו לאורו, הוא הציבור הקרוב ביותר לדרכו של מרן הרב זצ"ל, ותשתדל להיות שייך לציבור כזה. יש לציין, כי אחוז עוזבי הדת בקרב הציבור "התורני" נמוך מאשר בקרב הציבור החרדי. ובמיוחד בקרב בעלי התשובה, אחוז הילדים שעוזבים את הדת מקרב החוזרים בתשובה ומתקשרים לציבור החרדי גבוה בהרבה מאחוז הילדים שעוזבים את הדת מקרב החוזרים בתשובה ומתקשרים לציבור התורני.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il