- שבת ומועדים
- תקיעת שופר
הקראת התקיעות לתוקע בשופר
שאלה
עד כמה המנהג שמשהו אחר יקריא לבעל תוקע את התקיעות מחייב?
תשובה
שלום וברכה.
מדובר על מנהג קדום, שנוהגים בו בני אשכנז וחלק מבני ספרד, ולא כדאי לבטלו. אכן יש מקומות שלא נהגו כן. בכל אופן נראה שאפשר להסתפק רק בהקראה או סימון בתקיעות דמיושב.
מקורות:
הרמ"א (תקפ"ה ד') כתב שנוהגים להקרות את הבעל תוקע מילה במילה מסדר התקיעות, וכן כתבו כנה"ג (הגה"ט שם), פר"ח (סק"ד), זבחי צדק החדשות (ח"ג סי' ק"נ), בא"ח (ש"א נצבים ט"ז), כה"ח (שם סקמ"ו מ"ז), שתילי זיתים (שם), כתר שם טוב (ח"ו סי' קל"ח).
וכתב רבי אליהו מני זצ"ל (מכתב מאליהו השלם מכתב ו' שאלה ד') שמנהג בית אל להקרות בתקיעות דמיושב בלבד, אולם בדברי רבנו האריז"ל לא נמצא לכך טעם, ולכן בבית מדרשו בית יעקב לא מדקדקין להקרות. ע"כ. ואכן יש קהילות שלא נהגו להקריא, וכך נוהגים רבים מקהילת תימן. וחלק מהמקובלים.
רבים נהגו להקרות גם את התקיעה הראשונה, כמבואר במג"א (שם סקי"א) בשם השל"ה הקדוש, וכמובא במטה אפרים (שם ה'), בא"ח (שם). אולם ראה בשער הציון (שם סקל"א) שבמקום שאין מנהג, עדיף שלא להקרות בתקיעה הראשונה משום הפסק.
בברכת שנה טובה ומבורכת,
תקיעת שופר בראש השנה
הרב יצחק גרינבלט | כ"ג תשרי תשע"ג

יש קדושה לשופר?
הרב אליקים לבנון | ט"ו אלול תש"פ

מי שתוקע לנשים - מברך?
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ד אלול תשס"ג

תקיעות שופר
הרה"ג דוב ליאור | ט"ז תשרי תשס"ו

הרב נועם דביר מייזלס
רב קהילה בבית אל ודיין בבי"ד לממונות "שערי הלכה ומשפט".

השתתפות אבל בהכנסת ס"ת שהכניס לע"נ אמו בתוך השנה לפטירה
ג טבת תשע"ט

דיווח שעות עבודה
ב כסלו תשע"ה

שורשים של עץ שהזיק לשכן
י אייר תשע"ח

שימוש בשני מחשבים בתוכנה ששולמה בעבר
כ"ג שבט תשע"ח
כשרות פריים / Prime
הרבנות הראשית לישראל | ה סיון תשפ"ג
לך בשלום או לך לשלום
הרב אוריאל טויטו | י"ח כסלו תשס"ט
ברכה על מזוזה שנפלה
הרבנות הראשית לישראל | י"ח סיון תשע"ג
עד מתי קידוש לבנה?
הרב אליעזר מלמד | א כסלו תשס"ז
לימוד בעל פה דברים שבכתב
הרב דניאל קירש | ט"ז סיון תשפ"ג
פתח מינימאלי לחיוב בציצית
הרב דניאל קירש | ט"ז סיון תשפ"ג
הוצאת ספרי קודש מחדר ההורים
הרב דניאל קירש | ט"ז סיון תשפ"ג
