שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • ריבית, השקעות ובנקים

חשש ריבית בקניית מוצר בתשלום מראש

undefined

הרב נועם דביר מייזלס

כ"ד מרחשון תשפ"א
שאלה
שלום וברכה. הזמנתי שולחן מעוצב והסכמתי לשלם מראש לפני הקניה את כל הסכום, והמוכר הוזיל לי בגלל זה את הקניה, האם אין בכך ריבית?
תשובה
שלום רב. ככלל צריך לדעת שיש חשש ריבית בהוזלת מחיר ללקוח שמשלם מראש את כל התשלום. אולם אם המוצר היה קיים בעת הקניה או שאין לו מחיר ברור בשוק כגון שהוא בהזמנה אישית, כפי שעולה מדברי שאלתך, אין בכך איסור ריבית. במידה והמוכר הציע לך מראש לעשות כן כדי לשלם פחות, יש בכך איסור ריבית אף באופנים המותרים שכתבנו לעיל, אולם אם המוכר לא הציע לך שני מחירים, ואתה שילמת מראש וקיבלת הנחה, הדבר מותר. מקורות: בשו"ע (יו"ד קע"ג ז') מבואר שאסור לעשות הנחה ללקוח ששילם מראש לפני קבלת המוצר. אולם כיש למוכר את החפץ אין בכך איסור. והוסיף הרמ"א: "וכל זה לא שרי אלא בסתם, אבל אם מפרש לומר: אם תתן לי עכשיו אתן לך בי', ואם לאחר זמן בי"ב, אסור. (טור בשם הר"ר ישעיה). וכל זה בדבר ששומתו ידוע, אבל אם אין שומתו ידוע, אפילו אין לו, שרי. (ב"י בשם תוספות ורא"ש), ובלבד בסתם, אבל לא במפרש". ואם כן עולה למעשה: א. כשיש למוכר את החפץ ברשותו, אין בכך איסור. ב. אם אין למוצר מחיר ידוע, אפילו אם אין לו את המוצר מותר. ג. אף אם יש לו את המוצר או שאין לו מחיר ידוע, אם הוא מפרש ללוקח שאם ישלם מראש המחיר את הכל, המחיר יהיה יותר זול, ואם ישלם בעת קבלת המוצר יצטרך לשלם יותר, יש בזה איסור. ובש"ך (שם סקי"ז) סייג לדברי הרמ"א, שמה שהתירו להוזיל כשאין שומת המוצר ידועה, זה דווקא ביצא השער. אולם למעשה החכמת אדם (כלל קל"ט י"ד) ועוד אחרונים הכריעו, שאם אין ידיעה ברורה לשומת החפץ, אין זה מיחזי כריבית כלל, וכפשט דברי הרמ"א (ריבי הלכה למעשה פרק ט' הערה י"ד). בברכה רבה,
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il