שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • עקרונות בקיום מצוות

כיצד חכמים מוסיפים מעצמם את מצוות חנוכה?

undefined

הרב חגי לרר

ג כסלו תשפ"א
שאלה
שאלה: היי! כתוב בתורה שאלוקים ציווה "לא תוסיפו על כל מצוותי". אם כך, אני לא מבין למה יש מצוות דרבנן שרבנים הוסיפו - למשל הדלקת נר חנוכה. המצווה לפי כל הדעות לא ניתנה בהר סיני בעל פה או בכתב, וכאשר התורות (שבעל פה ובכתב) ניתנו, אלוקים אמר במפורש "לא תוסיפו על כל מצוותי". האם הרבנים פטורים מהמצווה "לא תוסיפו"? בנוסף לכך, מדוע הברכה על הדלקת נר חנוכה היא "ברוך אתה ה'...וציוונו על הדלקת נר חנוכה" בעוד אלוקים לא ציווה להדליק נר חנוכה?
תשובה
שלום וברכה, הגמרא במסכת שבת דף כג. שואלת את שאלתך בצורה קצת אחרת - אנו מברכים על הדלקת נרות חנוכה -אשר קדשנו במצוותיו וצוונו...היכן ציוונו? הרי זו לא מצווה שה' ציווה אותנו אלא היא מדברי חכמים? עונה הגמ' 2 תשובות: "רב אויא אמר (דברים יז, יא) מלא תסור, רב נחמיה אמר (דברים לב, ז) שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך". כלומר , מובאים 2 פסוקים בתורה שמהם אנו רואים שמה שחכמים אומרים לנו לעשות, תקנות, גזרות, מצוות דרבנן וכד'- אנו מצווים לשמוע להם. ומילא אם אנו שומעים להם כאילו ה' ציווה אותנו. מכאן אנו רואים שהקב"ה נתן סמכות לחכמים להוסיף מצוות. אמנם יש להם תוקף דרבנן ולא דאורייתא, אך עדיין זה חיוב- מצווה. כמובן לא כל רב או חכם יכול לתקן ולהוסיף מצווה מדעתו אך לחז"ל הייתה סמכות לכך. מצוות בל תוסיף היא אוסרת להוסיף או לגרוע פרטים במצוות דאורייתא. כגון לשבת שמונה ימים בסוכה, להוסיף עוד מין בארבעת המינים וכד'. ולזה כמובן מחויבים כל עם ישראל. ברכה והצלחה וכל טוב
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il