שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • מדינת וממשלת ישראל

האם מדינת ישראל אכן "יסוד כיסא ה’ בעולם"?

undefined

הרב דוד חי הכהן

כ"א אייר תשפ"א
שאלה
ניסיתי לשלוח זאת אתמול אבל אני לא בטוח שזה נשלח לכן אני שואל שוב. מחילה אם זה פעמיים ראשית תודה לרב על תשובתו, אך רצוני לחדד יותר את הספק עליו שאלתי: הרב מנה הרבה מעלות למדינה. אך יש שיאמרו - כל זה נכון, וכבודה במקומה מונח, אך "יסוד כיסא ה" איננה, שכן כינוי זה איננו אלא דווקא למדינה שבפועל כל חפצה הוא שיהא ה' אחד ושמו אחד, כדברי הרב זצ"ל. מאידך יש שטוענים, שגם המדינה בצורת העכשווית היא יסוד כיסא ה', מחמת שבעתיד היא עתידה להיות כזו ש"כל חפצה" וכו. ומסבירים שהיא היא כוונת הרב זצ"ל בסוף הפיסקא - שאין אושר זה - של היות המדינה יסוד כסא ה' - בטל מחמת הדרך שצריך לעשות עד שיהא "כל חפצה שיהא ה אחד ושמו אחד". ובזה נקודת הספק, האם מלבד כל מעלות המדינה. ניתן לומר שזו כוונת הרב, ושהמדינה הזו שלפנינו היא יסוד כסא ה בעולם. או שרק מדינה עתידית שתענה על הקריטריון "כל חפצה" וכו - היא תהיה יסוד כסא ה בעולם. אשמח אם הרב יוכל לחוות דעתו בזה, וכל שכן אם שמע ביאור בנושא מרבינו הרצי"ה זצ"ל. תודה רבה!
תשובה
המילים כסא ד' נאמרו בירמיה ג' ביחס לשמה של ירושלים בזמן הגאולה. אם כך, התואר יסוד כסא ד' הכוונה לתשתית מלכות ישראל שעליה תצמח המלכות האלוקית העתידה. גם ירושלים של דוד ושלמה צמחה על גבי שלטון ישראל בימי השופטים שהיה מלא במבוכות אבל על גביו בנה שמואל הנביא את מלכות ישראל. גם בימי השופטים היו נקודות של אור כמו כבוד לשילה ומאבק בפריצות של פילגש בגבעה. ועם זה היתה עבודה זרה של פסל מיכה ולא היתה תגובה מצד העם במשך מאות שנים. גם אם המדינה לא מגלה את חפצה העתידי אבל במגילת העצמאות הכריזו שהמדינה ממשיכה את העם היהודי מכל הדורות- הנביאים החשמונאים ועוד. ידוע לכולם כי העם היהודי בכל הדורות שאף לבנין המקדש ולמלכות בית דוד שתחזור. ואם המדינה מזדהה עם זה אין שום בעיה לקרוא לה יסוד כסא ד'. יש לזכור כי בסוף דברי הימים א' נאמר על שלמה שישב על כסא ד' למלך.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il