- הלכה
- תפילין בזמנים שונים
הנחת תפילין ללא ברכה
שאלה
האם מחמת אונס ניתן להניח תפילין ללא ברכה לפני זמן "מי שיכיר"?
תשובה
שלום וברכה,
למרות שבאופן עקרוני לילה הוא זמן השייך למצוות תפילין, חז"ל קבעו את זמן תפילין 'משיכיר' כיון שחששו שאם יניח קודם לזמן זה הוא עלול להרדם ולישון עם התפילין. לכן פסק השו"ע (סימן ל, סעיף ג) שאם יוצא לדרך קודם משיכיר כיון שאין חשש שישן, מותר להניח תפילין ללא ברכה, וכשיגיע זמן תפילין יברך. נמצא שאם הוא יושב בביתו, אסור להניח תפילין לפני משיכיר.
אך מה הדין אם הוא חושש שמא לא יוכל להניח תפילין כל היום אפילו לזמן קצר, ועתה הוא יושב בביתו- האם נכון להניח תפילין כדי לקיים את המצוה מהתורה למרות גזירת חכמים, או שמא חכמים העמידו דבריהם (-חשש שינה) במקום תורה ואין להניח לפני 'משיכיר' אף אם יפסיד את המצוה היקרה.
והנה אמרי יושר (חדשות סימן ד) הביא ראיה שחכמים העמידו דבריהם מכך שמי שלא הניח כל היום לא יניח בלילה (סימן ל, סעיף ב). ולפי זה משמע מדבריו שיש לחלק, שאין להניח במשך כל הלילה אך לקראת הבוקר ניתן להניח תפילין כי אין חשש שירדם. או שמא יש לחלק באופן אחר, שאם התעורר מוקדם אזי יש רק חשש קטן שישן בשעה זו עם התפילין ולכן יש לו להניח אף קודם שיכיר ללא ברכה אף שאינו בנסיעה. אך אם הוא היה ער כל הלילה והוא כעת צריך ללכת לישון מוקדם לפני 'משיכיר', יש חשש שישן עם התפילין ולכן לא יניח אף שיפסיד מצוה יקרה זו של תפילין, וכפי שמצינו שבלילה אין להניח אף מי שלא הניח כל היום.
אך ניתן לדחות את ראייתו (פסקי תשובות ל, אות ב), שמה שפסק השו"ע שמי שלא הניח ביום לא יניח בלילה זה משום שלא יועיל להניח כעת, שכן היום חלף והלילה שייך ליום הבא, וזה לא יתקן את המעוות. אך כאשר מניח בלילה עבור היום שלמחרת שהנחת התפילין מועילה לו, אזי נאמר לו שיניח לכתחילה כיון שמקיים בזה מ"ע דאוריתא, וחכמים לא גזרו במקרה זה לבטל ממנו מצוה יקרה וחביבה זו. וכן נראה למעשה מסתימת כמה אחרונים (דובב משרים א, קלג, אות ב. תשובות והנהגות א, סימן מט).
אך כל זה במצבי דחק גדולים מאד שאינם מצויים, באופן רגיל ראוי לאדם לדאוג שיהיה לו זמן במהלך היום להניח תפילין לכל הפחות לכמה דקות ולהסירם.
סיכום:
א. אין להניח קודם זמן 'משיכיר' שמא ירדם עם התפילין, אך אם הוא עסוק בפעילות שאין חשש שירדם בה, מותר להניח ללא ברכה.
ב. כאשר אין לו אפשרות אחרת להניח תפילין במשך כל היום, יכול להניח תפילין בלילה ללא ברכה אף אם הוא לא עסוק בפעילות שמונעת את השינה.

מתי מניחים תפילין?
הרב יאיר וסרטיל | י"ד ניסן תשע"ד
טעם חליצת תפילין לפני מוסף בראש חודש
הרב משה ליב הכהן הלברשטט | ל מרחשון תשע"ט

האם לחלוץ תפילין לפני או אחרי הקדיש?
הרב נועם דביר מייזלס | ה מרחשון תשפ"ב

הנחת תפילין כל היום
הרה"ג דוב ליאור | ב שבט תשס"ד
הרב אביעד תפוחי
ראש כולל דיינות שדרות, ואב בי"ד ברשת גזית-ארץ חמדה
כיצד מברכים את ברכות השחר?
ב אלול תשפ"א
השקעה כשותף פסיבי
י"ג אלול תשפ"א
חזרת אחות ממשמרת ברכב הפרטי ביו"ט
ב תשרי תשפ"ב
הנחת תפילין ללא ברכה
כ"ו אב תשפ"א
שאלות על סוכות
הרב יוסף אפריון | ה מרחשון תשע"ה

אכילת אורז מחוץ לסוכה
הרה"ג יעקב אריאל | ט"ו תשרי תשס"ח

יריקה אחר נוצרים
הרה"ג דוב ליאור | י"ז כסלו תשס"ח
ישיבת שבעה בחול המועד ובחנוכה
הרב בנימין במברגר | י"ז אלול תשס"ח
להיכנס סתם לבית קברות
הרב דניאל קירש | י"א תשרי תשפ"ד
בליעת דמעות ביום כיפור
הרב דניאל קירש | י"א תשרי תשפ"ד
