- משפחה, ציבור וחברה
- היחס ל'חילונים' ולרפורמים
מה היחס לחילונים בהלכה?
שאלה
שלום הרב, אני עושה הערכה חלופית על שתי שאלות הלכתיות מעניינות וכחלק ממנה מומלץ לשאול ת"ח שמבין בנושא אז נורא אשמח אם תוכל לענות לי על השאלות שבחרתי :
האחת: האם עיר חילונית נחשבת עיר שרובה גוים שאין צריך להשיב אבידה?
והאם מצווה להחזיר לחילוני אבידה? תודה,ואשמח למקורות שבדקת בהם.
תשובה
שלום וברכה,
השו"ע (חושן משפט הלכות אבידה ומציאה סימן רסו, סעיף ב) פסק שחייבים להחזיר אבדה לישראל שעובר עבירות לתיאבון, ואסור להחזיר אבידה למי שעובר עבירות להכעיס, וכן אסור להחזיר למחלל שבת בפרהסיא שדינו כגוי.
כידוע כתבו גדולי ישראל (אגרות הראי"ה קל"ח, חזו"א יו"ד ב, יח) שיש להתייחס ליהודים רחוקים בזמננו כתינוקות שנשבו שכיון שלא התחנכו בדרך התורה הם כאנוסים, זאת ועוד שרבים מם מאמינים ואף אם מחללים שבת בפרהסיא מכל מקום עושים קידוש וכדומה (בנין ציון סימן כ"ג). ולכן למעשה חייבים להחזיר אבדה לחילוני רגיל.
לכן ברור שגם בעיר שרוב הדרים בה אינם שומרים תורה ומצוות יש להשיב אבידה. אמנם יש מקום לדון שמא במקומות כאלו המאבד מתייאש, שכן כיון שאינם שומרים תורה ומצוות לא רגילים לטרוח להשיב אבידה. במקום כזה, יתכן לומר שהמאבד מתייאש כי הוא סובר שהמוצא לא יכריז על האבידה אלא יקח אותה לעצמו. וכעין זה מצינו בתוספות (ב"מ כד., תוד"ה כי קאמר).
אמנם דעת שבט הלוי (כתב עת מבית לוי ו, עמוד נד), שטעם זה לחוד אין בו כדי להתיר ליטול את האבידה, שכן אף אם יש מיעוט של אנשים שמחזירים אבידה שמצאו אזי הבעלים לא מתייאש. אך הרב אלישיב זצ"ל סובר (הובא בספר השבת אבדה כהלכה, פרק ב סעיף ח) שאכן זו סיבה מספקת להתיר ליטול את האבדה, אלא שסובר שמציאותית זה נכון רק באבדות עם ערך פעוט, אבל אבידות עם ערך רב מקובל לטרוח ולהביא אותם למשטרה כדי שזו תוכל להשיב אותם לבעלים, ולכן הבעלים לא מתייאשים, וממילא חייבים להשיב.

שמיעת שיחה מקונסרבטיבי
הרה"ג יעקב אריאל | ז שבט תשפ"ג

פגישה עם רפורמים
הרה"ג יעקב אריאל | כ"ד סיון תש"פ

אכילה בבית קרוב דתי שלא כל כך מקפיד על מצוות
הרה"ג יעקב אריאל | י"ח תמוז תש"פ

היחס לרפורמים ולקונסרבטיבים
הרב שמואל אריאל | ח ניסן תשע"ז
הרב אביעד תפוחי
ראש כולל דיינות שדרות, ואב בי"ד ברשת גזית-ארץ חמדה
מקום שמתפללים שם בחליפה וכובע
י"ג אלול תשפ"א
עובי הפאות המינימלי בשיער
כ"ו אב תשפ"א
חזרת אחות ממשמרת ברכב הפרטי ביו"ט
ב תשרי תשפ"ב
ברכת האילנות על 2 מיני הדר
ד אלול תשפ"א
הדלקת נר בראש חודש
הרב רואי מרגלית | י"ח תמוז תשס"ה

הכשרת כלי זכוכית לפסח
הרב עזריה אריאל |

שיבולת שועל האם זה חמץ?
הרה"ג יעקב אריאל | י ניסן תשס"ח

הכשרת כלי זכוכית לפסח
הרב עזריה אריאל |

שלום כבוד הרב
הרב אלישיב קפקה | א ניסן תשפ"ג

איך זוכים להיות גדולים בתורה?
הרב אליקים לבנון | כ"ח אדר תשפ"ג
