שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • שאלות כלליות

מדוע מותר להתחתן בחנוכה ופורים?

undefined

הרב חיים שרייבר

י"ז כסלו תשפ"ב
שאלה
שלום כבוד הרב. ידוע כי אסור להתחתן בחול המועד משום שאין מערבין שמחה בשמחה. למה אין כן הדברים בחנוכה ובפורים?
תשובה
שלום בדרכי משה (אורח חיים סימן תרצו) מובאים הדברים באים: כתב הכל בו צ"ע אי נושאין בפורים לפי שאין מערבין שמחה בשמחה (מועד קטן ח ב) או דילמא דלא אסרו אלא ברגלים שהוא דאורייתא אבל לא בשמחת פורים שהיא מדברי קבלה או נאמר שרבנן עשו חיזוק לדבריהם יותר משל תורה (עירובין עז א) עכ"ל. ובתשובת מהר"י ברי"ן (סי' קכא ד"ה וצ"ע) מצאתי שכתב בהדיא לאסור לעשות נישואין ביום ארבעה עשר וביום חמשה עשר בין ביום בין בלילה ואף בשלשה עשר שהוא תענית אסתר נראה לאסור דאז סעודת הנישואין הראשונה בליל פורים ואסור משום עירוב שמחה בשמחה. ואני (הרמ"א) אומר אף על פי שאיני כדאי לחלוק עליהם מכל מקום אכתוב מה שנראה לי ואף כי שמעתי מזקנים שאמרו שראו מעשה שהיו נישואין בפורים ואומר כי לא שייך עירוב שמחה בשמחה בפורים דהא לגבי רגלים אמרינן טעמא בפרק קמא דמועד קטן (ח ב) דכתיב (דברים טו יד) ושמחת בחגך ולא באשתך ובפורים לא כתיב רק משתה ושמחה (אסתר ט כב) ובכל מאי דמשמח סגי ליה ומצאתי כתוב שמהר"ר טעביל ומהר"ר פינחס ומהרי"ף עשו הלכה למעשה ועשו חתונה בשושן פורים ומהרי"ק לא הסכים גם אני ראיתי חתונה בשושן פורים באוב"ן עכ"ל שמצאתי. סיכום הדברים: הכלבו אכן הסתפק בדבר האם שייך הטעם של אין מערבין שמחה בשמחה לגבי פורים המהר"י ברין אסר מהטעם הנ"ל, ואילו הרמ"א התיר כיון שבפורים יש מצוה לשמוח, ובכל דרך שבה ניתן לקיים את השמחה בין על ידי משתה ובין על ידי שמחת הנישואין מקיימים את מצות החג. השו"ע (סימן תרצו סעיף ח) פסק: מותר לישא אשה בפורים. המגן אברהם הקשה: "הא קשיא דהא קיי"ל אין מערבין שמחה בשמחה...וילפינן לה מקרא א"כ היאך מותר לערב שמחת הנשואין בשמחת פורים, ויש לומר דמש"ה סיים הרשב"א ודברים אלו מדרבנן הם והולכין להקל כלומר דלמאן דאמר אין מערבין באמת אסור, אבל כיון דלאידך (ךטעמים אחרים שיש בגמרא מדוע לא מתחתנים בחג) שרי הולכין להקל, [ממשיך המג"א וכותב:] וא"כ לפי מה שכתבתי ריש סימן תקמ"ו דקיימא לן כמאן דאמר אין מערבין שמחה בשמחה גם הכא אסור לכן נ"ל שיעשה החופה ביום י"ג כנ"ל. - לפי דבריו אכן אין לעשות חתונות ביום הפורים. והגרש"ז אוירבאך זצ"ל התחתן בעצמו בפורים, וביאר דפורים אינו רגל רק יום שחייב לשמוח ביין. אבל אינו רגל המחייב שמחה רק חיוב לשמוח ביין ולכן מותר לישא בו אשה. לגבי חנוכה, נראה שהדברים פשוטים יותר, כיון שלא נאמרה בחנוכה מצות שמחה אלא רק הלל והודאה, וממילא פשוט שאין כאן ערבוב של שתי שמחות. יום טוב
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il