- הלכה
- שאלות אקטואליות
האם מותר לעבוד במפקד האוכלוסין
שאלה
לרב שלום,
האם מותר לעבוד במפקד האוכלוסין, או בכלל לשתף איתם פעולה, שהרי אסור למנות אנשים?
תשובה
מצאנו במקורות ספירת אנשים מותרת וספירת אנשים אסורה,
אצל שאול טרם מלחמתו נגד עמלק הוא מנה את החיילים יוצאי הצבא על ידי טלאים כפי שכתוב:
"עַתָּה לֵךְ וְהִכִּיתָה אֶת עֲמָלֵק וְהַחֲרַמְתֶּם אֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ.... וַיְשַׁמַּע שָׁאוּל אֶת הָעָם וַיִּפְקְדֵם בַּטְּלָאִים"
ואילו אצל דוד שהוא מנה את עם ישראל גרם למגפה נוראית,
שמואל ב , כד: וַיֹּסֶף אַף ה' לַחֲרוֹת בְּיִשְׂרָאֵל וַיָּסֶת אֶת דָּוִד בָּהֶם לֵאמֹר לֵךְ מְנֵה אֶת יִשְׂרָאֵל וְאֶת יְהוּדָה:
(ב) וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ אֶל יוֹאָב שַׂר הַחַיִל אֲשֶׁר אִתּוֹ שׁוּט נָא בְּכָל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל מִדָּן וְעַד בְּאֵר שֶׁבַע וּפִקְדוּ אֶת הָעָם, וַיֹּאמֶר יוֹאָב אֶל הַמֶּלֶךְ וְיוֹסֵף ה' אֱלֹוקיךָ אֶל הָעָם כָּהֵם וְכָהֵם מֵאָה פְעָמִים וְעֵינֵי אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ רֹאוֹת וַאדֹנִי הַמֶּלֶךְ לָמָּה חָפֵץ בַּדָּבָר הַזֶּה:
(ד) וַיֶּחֱזַק דְּבַר הַמֶּלֶךְ אֶל יוֹאָב וְעַל שָׂרֵי הֶחָיִל וַיֵּצֵא יוֹאָב וְשָׂרֵי הַחַיִל לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ לִפְקֹד אֶת הָעָם אֶת יִשְׂרָאֵל:
אנחנו מוצאים מפקד נוסף בתורה שנותנים מחצית השקל למקדש - וכך גם ידעו את מניינם:שמות פרק ל - כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַיקֹוָק בִּפְקֹד אֹתָם וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם:
(יג) זֶה יִתְּנוּ כָּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ
ומובא בזוהר שם:ואת החשבון לא עשו עד שנאספו כל כספי הכופר, ובתחילה היו מברכים את ישראל ואחר כך חוזרים ומברכים את ישראל ונמצאו ישראל מתברכים תחילה וסוף, ולא היה הנגף פורץ בהם.
אז מתי מותר ומתי אסור?, רואים שבכל פעם שמותר למנות צריך למנות על דבר אחר, טלאים מחצית השקל, כיפות. וכדומה. אצל דוד לא היה מטרה שלשמה רצה למנות את ישראל, ולכן יואב לא הציע לו למנות על ידי דבר אחר, אלא רצה למנוע בעדו מלעשות איסור.
וכך היו עושים בתרומת המזבח מי שהיה רוצה לתרום, מצביע ואומרים מספר גבוה וסופרים את האנשים עד שמגיעים לזוכה. (בדומה לנשארי שבת בצבא)
כך מובא במשנה - יומא ב ,א "בראשונה כל מי שרוצה לתרום את המזבח תורם ובזמן שהן מרובין רצין ועולין בכבש, וכל הקודם את חברו בארבע אמות זכה ואם היו שניהם שוין הממונה אומר להם הצביעו ומה הן מוציאין אחת או שתים ואין מוציאין אגודל במקדש:
ובגמרא שם - מובא מקור האיסור:
" אמר רבי אלעזר: כל המונה את ישראל עובר בלאו, שנאמר: "והיה מספר בני ישראל כחול הים אשר לא ימד" (הושע ב). רב נחמן בר יצחק אמר עובר בשני לאוין, שנאמר: "לא ימד ולא יספר".
וכך פסק הרמב"ם ( תמידין ומוספין ד ,ד)
ולמה מונה המניין שהסכימו עליו על האצבעות שהוציאו ולא היה מונה על האנשים עצמן לפי שאסור למנות ישראל אלא על ידי דבר אחר שנאמר: "ויפקדם בטלאים".
וכעת נסביר מתי מותר למנות וכיצד: כאשר יש צורך בצבא באזרחות מותר על ידי דבר אחר, כאשר אין צורך אסור אפילו על ידי דבר אחר, וכך מובא במדרש:
" כל זמן שנמנו ישראל לצורך לא חסרו, שלא לצורך חסרו! ואי זה זמן נמנו לצורך בימי משה- בדגלים, ובחילוק הארץ, ושלא לצורך בימי דוד.
ולכן מפקד האוכלוסין המתקיים מידי זמן, נדרש לצורך תוכניות עתידיות. אבל מפקד האוכלוסין הוא אפילו יותר פשוט מבחינה הלכתית, דומה למפקד בימי משה , כפי שמובא במדבר רבה פרשה ג - "ויפקוד אותם משה על פי ה'" אמר משה לפני הקב"ה: אתה אומר לי שאמנה אותן מבן חודש, יכול אני להיות מחזר ומסבב בחצרותיהם, ובתוך בתיהם, ולספור כל אחד ואחד? ...אמר לו הקב"ה: אתה עושה שלך ואני עושה שלי!
אמר רבי יהודה הלוי: משה הולך ועומד לו על פתח אהליהם והשכינה מקרבת ואומר לו: ה' תינוקים יש בבית הזה, ה' תינוקים יש באהל הזה, י' תינוקים יש באהל הזה. זהו שכתוב: "ויפקד אותם משה על פי ה'" מה שהשכינה אומרת לו.
לסיכום: אסור למנות את ישראל, אך כשיש צורך מותר על ידי דבר אחר. מפקד האוכלוסין פשוט יותר הסוקרים נכנסים לבתים, רושמים פרטים אישיים, הרגלים וצרכים המסמכים נכנסים למחשב והוא מעבד את הנתונים, כפי שמנה משה, ובכך בוודאי אין איסור וכך פסקו בעבר הגרח"ד הלוי זצ"ל, והרב יוסף שלום אלישיב).
בשולי הדברים: נסביר כיצד דוד חטא באיסור ידוע לכולם, אלא ה' כעס על דוד שאמר לשאול במרדף אחרי דוד:
"אם ה' הסיתך בי" ..אמר לו הקדוש ברוך הוא לדוד: מסית קרית אותי? הרי אני מכשילך בדבר שאפילו תינוקות של בית רבן יודעים אותו! נאמר: ויעמד שטן על ישראל"(דברי הימים א' ,כ"א). , וכתוב: "ויסת את דוד בהם לאמר לך מנה את ישראל"
ברכה והצלחה

גיוס בנות
הרה"ג יעקב אריאל | ל ניסן תשפ"ב

ספרים שחיים ולדר היה שותף בהוצאתם
הרב דוד חי הכהן | כ"ט שבט תשפ"ב

מה אפשר ללמוד ממשבר הקורונה?
הרה"ג יעקב אריאל | י"ח אדר תש"פ

שיעורי תורה - נגיף הקורונה
הרב הראשי דוד לאו | ט"ז אדר תש"פ

הרב יצחק בן יוסף
מו"צ ורב שכונה ברמת גן.ראש בית מדרש תורה או"ר ודיין בבית הדין לגיור בצה"ל. לשעבר רב זרוע יבשה וראש בית המדרש של הרבנות הצבאית.

שינה בשבת ערב שבועות
ט"ז אייר תשע"ב

לתת לבת קטנה לברך על החלות והיין בשבת
ט"ו אייר תשע"ב

קבלת מוצר חדש בחודש אב
ט"ו אייר תשע"ב

שירי ילדים ביום הולדת בספירת העומר
י"א אייר תשע"ב

הכשרת סיר הנינג'ה לפסח
הרב נועם דביר מייזלס | ד ניסן תשפ"ב
חומוס בפסח?!
הרב בנימין במברגר | כ"ח אדר תשס"ט
גריסי פנינה בפסח
הרבנות הראשית לישראל | י"א ניסן תשע"ג

הכשרת סיר הנינג'ה לפסח
הרב נועם דביר מייזלס | ד ניסן תשפ"ב
ביצים לפסח
הרבנות הראשית לישראל | ח ניסן תשפ"ג

קטניות להורה שמתארח אצל ילדיו
הרב יצחק בן יוסף | ח ניסן תשפ"ג

דיון בין רבני הציונות הדתית ורבני החרדים
הרה"ג יעקב אריאל | ז ניסן תשפ"ג
