שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • שאלות פרטיות בסוגיות שונות

זקן ממרא

undefined

הרב חיים שרייבר

ד אייר תשפ"ב
שאלה
ב"ה לישיבה שלום כבוד הרב דברים פרק יז יא עַל-פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ וְעַל-הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר-יאמְרוּ לְךָ תַּעֲשֶׂה לֹא תָסוּר מִן- הַדָּבָר אֲשֶׁר-יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמאל ספר החינוך מצוה תצו - שלא להמרות על פי בית דין הגדול שיעמדו לישראל. ואפילו חלקו בדיני מכות חייב עליהם, שהרי לדברי האומר אינו חייב מלקות בבית דין חייבים לשלם לו דמי חבלו ובדין יטול מהם תשלומיו. בדיני מכות חייב עליהם – עונש מוות? שהרי לדברי האומר אינו חייב מלקות בבית דין חייבים לשלם לו דמי חבלו ובדין יטול מהם תשלומיו. - מה הכוונה? אבקש למשל האם הורה להכות את פלוני שלא עמד בדין – מה יהיה דינו של הזקן תודה ממשה
תשובה
שלום כוונת ספר החינוך, שמקור דבריו הם מהרמב"ם, היא שאם נחלק הזקן אם בית הדין בכל ענין שיביא לידי כרת במזיד או חטאת בשוגג הוא חייב מדין זקן ממרא כשיתקיימו שאר התנאים לחייבו. כאשר בית הדין נחלק בענין מסויים אם חייבים עליו מלקות, והכריעו שאכן חייבים עליו והזקן נחלק עליהם או שהם הכריעו שלא חייבים עליו מלקות והזקן נחלק עליהם. מבאר החינוך שאף בזה חייב בזקן ממרא מכיון שמחלוקת זו מביאה לידי חיוב. אם אכן אותו אדם לא חייב מלקות ובית דין הכהו לחינם, בית דין חייבים לשלם לו על ההכאה ובכסף זה הוא יכול לקדש אישה, ואם ח"ו מישהו יבוא עליה הוא יתחייב כרת או חנק ובשוגג סקילה, אך אם אכן מגיע לאותו אדם מלקות הכסף שקיבל איננו שלו וממילא לא הקידושין לא חלו ואין סיבה להרוג או לחייב בחטאת את מי שבא על אותה אישה. העתיק את לשון הרמב"ם (ממרים פרק ד' הל' ד', ח'): "אחד דבר שחייבין על זדונו כרת ועל שגגתו חטאת שנחלקו בו, או שנחלקו בדבר המביא לידי דבר שחייבין על זדונו כרת ועל שגגתו חטאת...כיצד...אם נחלקו בדיני מכות, אם זה חייב מלקות או אינו, או שחלק במניין הדיינין שלוקין בפניהם--הרי זה חייב: שהרי לדברי האומר אינו לוקה--חובלים הם בו, וחייבין לשלם, וכל שייטול מהן, כדין נוטל; ולדברי האומר בן מלקות הוא--כל שייטול מהן גזל הוא בידו, ואם קידש בו אישה אינה מקודשת". יום טוב
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il