שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • שאלות פרטיות בסוגיות שונות

חזל

undefined

הרב אוריאל טויטו

ז אייר תשפ"ב
שאלה
שלום וברכה רציתי לשאול לגבי אגדות חזל... לפי הרמבם הכיתה השלישית שמבינים שמאחרי הדברים ישנם רעיונות ואינם כפשוטם הם הכיתה שלפיה צריכים לנהוג, כיוון שלפעמים יש באגדות דברים מנוגדים לשכל כמו הביצה של בר יוכני שהרסה הרבה ערים או שהנחש מוליד אחרי 7 שנים או שמשיל את עורו כל 7 שנים שהם דברים מנוגדים לשכל וההיגיון... רציתי לשאול מדוע מלכתחילה חכמינו רוצים להעביר רעיונות אלה בדרך סמויה של אגדות במקום פשוט לומר רעיונות אלו? חיפשתי בכמה מקומות תשובה אך אין לזה התייחסות כל כך וברוב המקומות כתוב רק על העניין שאסור להתייחס לדברים כפשוטם שחינוך שכזה עלול להביא לכפירה ואפיקורסות... אשמח אם תוכל בבקשה לענות לי... תודה
תשובה
שלום לך, ישנם רעיונות שחכמים לימדו בדרך פשוטה וישירה, אבל לצידם יש רעיונות או מסרים שחכמים עטפו במשלים ובדברים המנוגדים לשכל. עטיפת המסר במשל מחייב אותנו להתאמץ לפצח את החידה שמסתתרת מתחת לסיפור או למשל שלימדו חכמנו. והטעם, מכיוון שחכמים רצו להתאים את רמת הרעיון או המסר לרמת הדור שאמור ללמוד אותו. ומכיוון שיש פערים גדולים בין הדורות, ויש דורות שמסוגלים להבין רעיונות עמוקים, ולעומתם דורות שתנאי חייהם לא איפשרו להם לרדת לעומקם של דברים, והם תפסו את הרעיונות בצורה כללית יותר ופחות עמוקה. אילו היו חכמים אומרים את הרעיון כצורתו, לא כל דור היה מצליח להתרומם את הגובה הטמון בו ולהבינו, ובעיקר להפנים אותו. עטיפת הרעיון במשל איפשרה לכל דור לחשוף מן המשל את מה שמתאים לרמתו ותנאי חייו. וכך יצרו חכמים תורה השווה לכל הדורות, למרות שכל דור תפס אותה באופן המתאים לרמתו ולתנאי חייו. בנוסף, צריך לדעת שיש סכנה גדולה בהפצה בהמון של רעיונות, שההמון עדיין לא מוכשר להבין אותם כראוי. ובמקרים רבים, הניסיון ללמד להמון רעיונות שהוא לא מוכשר להבין אותם עד סופם, גרמו יותר נזק מתועלת. ובשם רעיונות נשגבים, שלא הובנו נכון, או שלא ידעו כיצד ליישמם בצורה נכונה, גרמו רבים עוולות נוראיות. ולכן רעיונות שיש חשש שלא יובנו נכון, לימדו חכמים באמצעות משל או סיפור המסתיר את עומק הרעיון ממי שאינו יכול לרדת אל עומקו. וכך מי שמסוגל לעמוד על הרעיון בכל עומקו - יבין את הרעיון מהמשל, ומי שלא - יבין מן המשל רק את מה שמתאים לרמת הבנתו. כך הצליחו חכמים להעביר לדורות הבאים רעיונות גדולים, שראוי היה להסתיר אותם דורות רבים. עד שקם דור שהיה ראוי להבין אותם, והוא חשף את המשמעות המסתתת בתוך המשל. בברכה אוריאל טויטו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il