שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • יסודות האמונה

נבואה

undefined

הרב אוריאל טויטו

ט"ו סיון תשפ"ב
שאלה
לפי דעת הרסג נביא אמת צריך לעשות מופת בשביל לאמת נבואתו. 1.כיצד הוא מסתדר עם הפסוקים הללו: " כִּי יָקוּם בְּקִרְבְּךָ נָבִיא אוֹ חֹלֵם חֲלוֹם וְנָתַן אֵלֶיךָ אוֹת אוֹ מוֹפֵת: וּבָא הָאוֹת וְהַמּוֹפֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלֶיךָ לֵאמֹר נֵלְכָה אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים אֲשֶׁר לֹא יְדַעְתָּם וְנָעָבְדֵם: לֹא תִשְׁמַע אֶל דִּבְרֵי הַנָּבִיא הַהוּא אוֹ אֶל חוֹלֵם הַחֲלוֹם הַהוּא כִּי מְנַסֶּה ה אֱלֹהֵיכֶם אֶתְכֶם לָדַעַת הֲיִשְׁכֶם אֹהֲבִים אֶת ה אֱלֹהֵיכֶם בְּכָל לְבַבְכֶם וּבְכָל נַפְשְׁכֶם"? 2.במידה והניסים של ישו קרו (סיכוי קלוש כיוון שסיפורים אלו נכתבו זמן רב אחרי המאורעות על ידי אלמונים וההסטוריונים של אותה תקופה לא מזכירים אותו בכלל) האם רס"ג היה מקבל אותה? (הוא כן קרא בתחילה לשמור על המצוות) 3.מה הרב חושב באופן אישי על שיטת רסג, האם יש ללכת לפיה או רק לפי הרמב"ם(אימות נביא רק על ידי נבואה שהתגשמה)? 4.רק ביציאה לגלות ראינו את התגשמות נבואת משה רבנו והיום עוד יותר, האם לפי הרמבם לא האמינו בו עד שהתגשמה הנבואה או שהאמינו בו כיוון שהעם חווה התגלות אלוהית המאמתת את נבואתו שנאמר: "וגם בך יאמינו לעולם"?
תשובה
שלום לך, הרמב"ם ורס"ג נחלקו בשאלה האם ניתן לאמת נבואה על ידי אות ומופת. לדעת הרמב"ם אין די באות או מופת כדי לאמת את הנבואה, ודעת הרס"ג (אמונות ודעת, מאמר ג פרקים ד - ה) שניתן לאמת נבואה על פי שינוי מדרכי הטבע, בתנאים מסוימים (אותם מנה בפרק הנזכר). אולם זה רק במקום שהנביא אומר דברים שאינם סותרים את דברי התורה. אבל במקום שהנביא סותר את האמור בתורה, הרי עצם דבריו מוכיחים שאין הוא שליח ה', גם אם הצליח לשנות מטבעו של עולם. מה גם שלדעת רס"ג נראה, שלא יתכן שמי שלא נשלח על ידי האל אכן יצליח לשנות מדרכו של עולם ולעשות ניסים ומופתים. עם זאת ראוי לציין שלדעת רס"ג המופת הברור המעיד על הנביא הוא עמוד הענן או עמוד האש השורה על הנביא בעת נבואתו, ומסתלק עם סיומה. ובכך מאמת את נבואתו הן לנביא עצמו והן לאנשים אליהם הוא נשלח. לא כל סיפורי הבלים שמסופרים על אדם כלשהו, צריכים לעורר ספק באמונתנו. וודאי שרס"ג לא היה הולך אחר אותו האיש, מאחר ואין שום אימות לסיפורי ההבלים המסופרים עליו. מה גם שלדעת רס"ג כדי להאמין בנבואת אדם יש צורך לראות את המופת או הנס, ואילו את המסופר על אותו אדם לא ראה, לא רס"ג וגם לא אף אחד אחר. לדעת הרמב"ם העם האמין בנבואת משה מכוח מעמד הר סיני, בו שמע העם כולו את קולו של אלוקים מדבר אל משה. בברכה אוריאל טויטו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il