שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • שאלות בתנ"ך

בעיני יצחק עשו לא היה רשע

undefined

הרב יעקב כהן

ח אב תשפ"ב
שאלה
הרמב"ן בבראשית (כז, כא) כתב שבעיני יצחק עשו לא היה רשע, אבל צ"ע איך יכול להיות שלא הכיר מי הוא באמת בנו! ואפילו שמאיזה סיבה לא ידע, איך יכול להיות שרבקה, יעקב או מישהו אחר לא סיפר לו האמת?! תודה מראש.
תשובה
שלום, וישר כח על שתי השאלות היפת. אפשר להסתכל על הדברים מכיוון הפוך: אם הרמב"ן כותב שבעיני יצחק עשו לא היה רשע, נמצא ש(לפחות לפי הרמב"ן) רשעותו של עשו לא היתה כה גלויה. דברים אלו תואמים את פשטי הכתובים - עשו מתואר כאיש שדה (בדומה ליצחק), הוא מכבד את הוריו וברכתם חשובה לו. בפרשיית מכירת הבכורה הוא אמנם תאב לאוכל, אבל דבר זה לבד אינו הופך אדם לרשע. ומה עוד שהתורה אף מעמידה רקע לדברים שהיה עשו עיף. הדבר העיקרי שיכול להצביע את רשעותו הוא רצונו להרוג את יעקב, אולם גם עובדה זו אינה מוכיחה על רשעותו הגלויה. הרי גם האחים ביקשו להרוג את יוסף (ובשונה מעשו, אף ביצעו מעשה לשם כך). ולא עוד אלא שבפרשת וישלח מתוארת התפייסותו של עשו. אמנם חז"ל במדרשים האריכו לעמוד על רשעותו של עשו, אולם הרמב"ן מתייחס לפשוטו של מקרא. גם כוונת חז"ל אינה בהכרח שרשעותו הייתה גלויה, אלא חז"ל חושפים קווים דקים באישיותו של עשו, וקווים אלו יצאו אחר כך לפועל בתרבות אדום, ובתרבות הנוצרית המזוהה עמה. על אלו יש להוסיף שכנראה לעשו היה גם פוטנציאל לבחור בטוב, וכנראה גם חלק ממעשיו היו טובים, ואם כן יצחק בעינו הטובה הדגיש צדדים אלו. מכאן ניתן גם להבין מדוע רבקה ויעקב לא גילו ליצחק את האמת - אמת זו אכן התבררה באופן חד משמעי לאחר זמן, אולם בזמן בו אירעו הדברים הם היו ניתנים לפרשנויות והסתכלויות מצדדים שונים, וגם לבחירתו של עשו שעדיין לא הושלמה. כל טוב.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il