שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • שאלות ציבוריות

פדיון שבויים

undefined

הרב ש. יוסף וייצן

י"א אב תשפ"ב
שאלה
בשנה האחרונה אני מוצאת את עצמי שקועה חזק בתוך סוגיית השבויים והנעדרים, בייחוד (הדר גולדין, אברה מנגיסטו ואורון שאול) בהתחלה חשבתי (עדיין סוג של חושבת ככה.. אני דיי מנסה לברר איפה אני עומדת בנושא הזה לכן שואלת) שצריך להחזיר אותם לא משנה מה כי זה נפש של יהודי שנמצאת בזויה אצל האויב, וגם בגלל שלמשפחות שלהם כואב ואכפת אז אני צריכה גם להראות שאכפת לי ואני איתם, כי אם זה היה קורה לי הייתי רוצה לקבל תמיכה מהעם שלי. עוד שאלה קטנה (האם עצם העובדה שאני חושבת כמו המשפחה שצריך להחזיר אותם אני לא מדברת על המחיר רק על זה שצריך להחזיר אותם , זה אומר שאני ערבה להם? או שאני לא חושבת מספיק על ההשלכות של להחזיר אותם ופשוט חושבת שאם להם רע אז כל עם ישראל צריך להתחיל לחשוב ככה כמו שהם חושבים ולדרוש את הבאת הבנים), אך לאחר קצת בירורים יותר מעמיקים אני מתחילה לגלות תשובות של רבנים שאומרים לא בכל מחיר ואני באמת שואלת את עצמי א. מה המחיר בעיניי הרבנים? כי לפי נתונים די בדוקים השתחררו ב8 שנים האלה כ677 מחבלים מתוכם 142 בכירי חמאס. ופשוט נותנים לחמאס לנצח בין אם זה בשיקום עזה הבאת תרופות וכדומה ללא תנאי השבת הבנים. ובמידה והמחיר בעיניי הרבנים זה סיכון של לוחמים אחרים, אני שואלת את עצמי למה צה"ל נועד? הרי להיות לוחם זה דבר מסוכן וכמו שאותם חיילים שכרגע אצל חמאס עשו את מה שעשו בידיעה שזה מסכן אותם אבל בכל זאת עשו את זה כי ידעו שככה זה, זה הצבא. אז השאלה שלי היא למה להגיד שזה לא פייר כביכול לשלוח יחידה מיוחדת כדי להחזיר אותם , כי הריי זה מה שהחטופים עשו, הם סיכנו את עצמם. ב. בהנחה ואני לא רוצה לשלם מחיר אני אמורה לכעוס אם יצליח כביכול למשפחה ואכן גופות בניהם יוחזרו לארץ? ג. מה תפקידנו בתור עם בנושא הזה שלא מרגיש שנמצא על סדר היום.. איפה נכנס המשפט כל ישראל ערבים זה לזה בנושא הזה? **** כשאני רואה כתבות של המשפחה בעניין המחיר הם לא מדברים רק על שחרור מחבלים, הם מדברים גם על זה שמתקיימים מבצעים ללא דרישת שחרור..שזה אפילו לא עומד על תנאי עם חמאס בשום צורה שהיא, דבר שאני דיי מסכימה איתם..
תשובה
שלום רב אין ספק שהערבות ההדדית מעוררות אותנו להרגיש אחד את השני. אנו צריכים להרגיש מחויבות כלפי כל יהודי. על אחת כמה וכמה כשמדובר על חיילי צבאנו. מי ששבה במסגרת הצבא ודאי שעוד יותר יש ערבות כלפיו. הרב גורן כתב תשובה הלכתית שבא סבר שהכללים בנוגע להצלת חיילים הגדרים שונים מהגדרים הרגילים. בעת מלחמה יש לעשות פעולות שגורמות לנצחון גם אם יש בם סכנה. לכן המבחן העיקרי בכל הנושא שאנו מדברים עליו זה מה יגרום לחיזוק רוח הלחימה והרוח הלאומית שלנו. אם מדובר על שחרור או הסכמים שנעשים מתוך עוצמה ללא היכנעות לטרור אז זה טוב. אולם אם זה נובע מחולשה ומהעדפת שיקולים פרטיים על פני שיקולים לאומיים אז לא נכון לא טוב להכנע. לכן ראוי לחזק את המשפחה בדיבוריה שמוסיפים עוצמה ומחויבות לאומה ולנצחון הלאומי שלה. כל טוב
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il