שאל את הרב

  • הלכה
  • תכלת

כללי פסיקה בתכלת

undefined

הרב עזריה אריאל

כ"ו אב תשפ"ב
שאלה
שמעתי שיש כלל שבמקום שלא ידועה דעת השו"ע פוסקים כהרמב"ם. וכן ראיתי במשנ"ב: במחלוקת הפוסקים דברי קבלה יכריעו. וידוע שדעת הרמב"ם היא שצריך חצי חוט תכלת. ודעת המקובלים היא חצי חוט. וגם דעת השו"ע היא כדעת הרמב"ם(מגיד מישרים פרשת קורח). מדוע לא נכריע ע"פ כללי הפסיקה שצריך לפסוק כמו הרמב"ם? ולגבי הראיה מעירובין, זו לא ממש ראיה חזקה שיש כאלה שדחו אותה כמו הרב קפאח וכו...
תשובה
לשואל, שלום וברכה! כללי ההכרעה שציינת אינם חתוכים, לא באופן כללי ולא במקרה זה. הרי המשנה ברורה עצמו (סי' ט סק"ז) כתב כדעת תוספות שצריך שני חוטי תכלת, למרות כל מה שכתבת. בנוסף, בדעת המקובלים יש סברות שונות, האם כרמב"ם או כראב"ד, והרי הגר"א בביאורו לזוהר כתב כדעת הראב"ד, וראה בהרחבה בקונטרס 'והיה לכם לציצית' מס' 6 (תשע"ב) עמ' קלב-קלד.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il