- תורה, מחשבה ומוסר
- מידות ותיקונן
חכם או סכל
שאלה
שלום הרב,
הרמב"ם כותב שיש לאדם רצון חופשי והוא יכול לשנות את מידותיו ללא גבול.
בין המידות שאפשר לשנות הרמב"ם מונה גם חכם או סכל ובהמשך כותב שהעניין הוא עמוד האמונה.
מחקרים פסיכולוגיים בימינו הגיעו למסקנה שיש חסם עליון גנטי לאינטליגנציה. אשמח לדעת איך הדברים מסתדרים?.
תשובה
שלום לך,
הפער נובע מכך, שמה שהרמב"ם מכנה "חכם" אינו תואם למה שמקובל היום לקרוא "חכם". היום אנו נוטים לתאר חכם - אדם על יכולת חשיבה גבוהה ומתוחכמת, אבל בעיני הרמב"ם החכם הוא לא מי שיש לו פונטצייאל גבוה ויכולת חשיבה, אלא מי שמממש אותה, כלומר, לומד תורה וחוכמה. ואכן לדעת הרמב"ם יתכן אדם עם רמת אי-קיו גבוהה שיחשב כסכל, מכיוון שהוא לא משתמש בשכלו, אלא מבזבז את ימיו בבילויים ריקים ומטופשים. ולעמתו יתכן אדם שאינו בעל כישורי חשיבה מרובים, אבל הוא עמל על התורה ועל החוכמה ורכש חלק ממנה עד שהוא יוגדר כחכם.
בברכה
אוריאל טויטו

מה הגבול של כף זכות
הרב אליקים לבנון | ט"ו אב תשפ"ב

איך מגיעים לשמחה אמיתית?
הרב ש. יוסף וייצן | י אייר תשס"ו
האם יש הבדל בין עניו ל"בעל קומה"?
הרב חיים שריבר | כ"ד תשרי תשפ"ב
חיזוק מידת הגבורה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ה אדר א' תשע"א
הרב אוריאל טויטו
מרצה במכללת אורות, מלמד בישיבות בית-אל ובני צבי.
איך לטפל בגניבה של בני
ג תמוז תשס"ח
תפילה על הולד
י"ד תמוז תשס"ח
הדרכות בעבודת ה’
י תמוז תשס"ח
ברכות ותפילות ב-SMS
י תמוז תשס"ח

דיבור אחרי קריאת שמע שעל המיטה
הרב עזריה אריאל | כ"ו מרחשון תשע"ד
עד מתי קידוש לבנה?
הרב אליעזר מלמד | א כסלו תשס"ז

לטלפן לקרובים בעקבות פיגוע
הרה"ג דוב ליאור | כ"א תמוז תשס"ב

איסורים בשנת האבל
הרב יצחק בן יוסף | כ"ט אב תשע"ג

כניסה למוזיאון בשבת
הרב שמואל אריאל | ז שבט תשפ"ג
האם משחת ידיים נחשבת חציצה לנטילת ידיים?
כולל הלכה בית אל | ד שבט תשפ"ג
מאין הגיעו הגויים
הרב פרופ' נריה גוטל | ה שבט תשפ"ג
