שאל את הרב

  • הלכה
  • ממתקים ועוגות

כדורי שוקולד מקוואקר - המשך

undefined

הרב דניאל קירש

כ"ז אלול תשפ"ב
שאלה
שלום לרב. א. מה הדין אם הקוואקר הוא הרוב? ב. אם בתחילה משרים את הקוואקר בחלב עד שמידבק ואח"כ מערבים את השוקולד?
תשובה
שלום וברכה, 1. אם הקווקר הוא הרוב ברכת כדורי השוקולד היא האדמה. זאת משום שהקווקר לא עבר בישול, וגם לא נדבק על ידי מים או חלב וברכתו האדמה. הכלל הוא שבברכה על מאכלים שהם תערובת בתבשיל אחד הולכים אחר הרוב. (למעט מקרה שהמיעוט הוא מחמשת מיני דגן שאז ברכתו מזונות אם המיעוט נועד לתת טעם, וכן למעט מקרה שהרוב עשוי רק לדבק או לתת צבע באוכל. ראה שו"ע (רח, ז), ומ"ב (ריב, ס"ק א) ומ"ב (רד, ס"ק נז), ובספר וזאת הברכה (עמ' 92, פרק יא, ג). 2. אם מערבים את הקווקר בחלב עד שנדבק ברכת הקוואקר בורא מיני מזונות (כפי שכתב בספר וזאת הברכה עמ' 106 בשם הגרי"ש אלישיב, הגרש"ז אוירבך, והגרח"פ שיינברג). מכיוון שהקווקר ברכתו מזונות ממילא ברכת כדורי השוקולד שיש בהם מהקווקר הזה גם ברכתם בורא מיני מזונות אף שיש בו שוקולד ודברים נוספים, משום שכל שיש בו חמשת מיני דגן ברכתו מזונות. יש לציין שהקווקר הופך למזונות רק אם משרים אותו הרבה עד שהוא נדבק ונימוח. אם משרים אותו קצת במים או חלב והוא לא ממש נדבק ברכתו האדמה (ראה וזאת הברכה בשם הגרש"ז, בירור הלכה כז, עמ' 279). בברכה
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il