- משפחה, ציבור וחברה
- שאלות כלליות
חובת מחאה של גדולי הדור - המשך
שאלה
במחילה, אבל זה לא עונה על השאלה.
כשיש פרצה בדור, על גדולי הדור למחות בכל מצב גם אם זה לא ישפיע על הפורצים.
ועדיין לא הבאתם מקור לכך שעל "גדולי הדור" לא מחוייבים למחות.
ויתר מזה, חז"ל מדגישים בכל מקום ובפרט בזמן החורבן שאם לא מיחו נתפסים בעוון הדור וכו'..
ולכך לא הבנתי את תשובתכם.
תשובה
שלום וברכה!
אתה חוזר וקובע שגדולי הדור צריכים למחות גם אם זה לא ישפיע. אבל בתשובה הקודמת הבאתי מקורות ברורים לכך שחובת המחאה תלויה בכך שהדברים ישפיעו בפועל – על סמך מה אתה קובע שהדברים נכונים רק לגבי אנשים רגילים ולא לגבי גדולי הדור? ובחלק מן המקורות מדובר במפורש על גדולי הדור, כגון האמורא שמואל, ובכל זאת נאמר שכאשר דבריו לא ישפיעו אין עליו חובה למחות.
ובאופן כללי: האם גדולי הדור באמת נוהגים כדבריך, ומוחים על כל דבר גם כאשר המחאה לא תשפיע? האם גדולי דורנו יוצאים כל העת במחאה ציבורית על כך שלצערנו יש יהודים שמחללים שבת או עוברים על עבירות אחרות? רק כאשר מתעורר עניין ציבורי שבו יש יכולת להשפיע, כגון חילול שבת של חברה ציבורית או של המדינה וכד', אז נשמעת מחאה פומבית על כך.

עיסוי
הרב יאיר וסרטיל | ט"ו מרחשון תשע"ה

לא יודע איך להתמודד עם הטענה
הרב ש. יוסף וייצן | ח מרחשון תשע"א

צניעות גם אצל גברים
הרב ש. יוסף וייצן | י תמוז תשע"ג

איסור הסתכלות בנשים
הרב ש. יוסף וייצן | ל ניסן תשע"א

הרב שמואל אריאל
ראש כולל הלכה בישיבת ירוחם

זמן תפילת ותיקין
כ"ט תמוז תשע"ה

ברכה ראשונה לשתית מים תוך כדי סעודה
י"ח אב תשע"ה

טלוויזיה על שעון שבת
ט"ז אלול תשע"ה

ק"ש של המג"א בלי ברכות התורה, או של הגר"א?
כ"ח אב תשע"ה

מקור לסדר ט"ו בשבט
הרב עזריה אריאל | ז שבט תשע"ה

דיני "חזקת בשרי"
הרב שמואל אריאל | ח אב תשע"ח

שעון חכם בשבת
הרב עזריה אריאל | ג כסלו תש"פ

דיני "חזקת בשרי"
הרב שמואל אריאל | ח אב תשע"ח
מה מברכים על ביצה חיה?
הרב דניאל קירש | י שבט תשפ"ג

מה לעשות עם ריבת אתרוגים שביעית?
מכון התורה והארץ | י"א שבט תשפ"ג
ברכה אחרונה על גלידה
כולל הלכה בית אל | י"א שבט תשפ"ג
