שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • ספר שמות

עזרה בהבנת פרשנות

undefined

הרב חיים שריבר

כ מרחשון תשפ"ג
שאלה
בס"ד שלום רב, ראשית תודה לכל התשובות הברורות והמפורטות שקיבלתי. עזר לי מאוד. בבקשה אני ממש זקוקה לעזרה!!! אני רוצה להיות מדויקת בהבנת הפירושים של רס"ג, רשב"ם, רש"י, ראב"ע, רמב"ן, ראב"ם ורמב"ם- מורה נבוכים לצרוף "אהי-ה אשר אהי-ה". האם נכון לומר ש: רש"י- הבטחה רס"ג- קרוב לרש"י, אבל לא ברור לי מה בדיוק.. רשב"ם - שם (name) ראב"ע- אהי-ה פירושו אשר אהי-ה- אבל לא ממש הבנתי :) רמב"ן- עיקרון של אופן הנהגה בעולם רמב"ם במורה נבוכים: הקב"ה הוא נצחי, הי-ה, הווה ויה-ה. הקב"ה מתגלה על פי פעולותיו ולא על פי עצמותו. מה זה אומר?? מודה מראש על זמן ההשקעה בשאלה.
תשובה
שלום אביא בקצרה את דברי הפרשנים שציינת בשאלתך: רש"י - הבטחה. רס"ג - שם המורה על קדמותו של הקב"ה ועל כך שהוא מחוייב במציאות. רשב"ם - אין סוף למציאות ה'. אני שהייתי אני עכשיו ואני אהיה לעתיד. ראב"ע - אהי-ה (הראשון הוא שם) שפירושו אשר אהי-ה. הקב"ה נקרא אהי-ה כיון שהוא קיים לעד ויכול לקיים את הבטחותיו. רמב"ן - אני אהיה איתם בכל מצב ובכל צרה אין להם צורך בידיעת שמי. רמב"ם במורה נבוכים - "הווה אשר הוא הווה" מציאות הקב"ה מחוייבת, דןןקא שם זה הוזכר לבני ישראל, שכן משה רצה להוכיח לבני ישראל את מציאות ה' באותות ובהוכחות. יום טוב
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il