שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • הכותל והר הבית

סובו ציון והקיפוה

undefined

הרב דוד חי הכהן

כ מרחשון תשפ"ג
שאלה
שלום וברכה! בשנים האחרונות הדיון סביב העליה להר הבית עולה ועולה, העלייה מתעצמת, ומאידך גם ההתנגדות מחריפה.נושא המקדש עולה לכותרות, ועם ישראל בוער יותר לענייני המקדש. עינינו הרואות שהעולים להר מרגישים יותר את חסרון המקדש, ופועלים יותר לבניינו; ואילו המתנגדים לעלייה נתפסים כמתנגדים להתקדמותה של הגאולה, וחס וחלילה כמי שאינם רוצים בבניין בית המקדש כרגע. רוב ככל ארגוני המקדש (כמכון המקדש לדוגמא) וכן לומדי סדר טהרות למעשה ודומיהם, מובלים דווקא על ידי העולים להר; ואילו המתנגדים לעלייה נשארו מאחור כאילו אדישים לנושא חס וחלילה. בדורינו, ככל שהגאולה השלמה מתקרבת יותר, חשוב לציבור הרחב להרגיש שותפים למהלך הגאולה, ולכן רבים עולים להר הבית בנגוד לרבותיהם, וטענתם - שלרבנים לא חשוב הנושא הזה כלל, ואם היה חשוב להם לא היו יושבים בחיבוק ידיים. וכאילו כל מי שחשוב לו, מוכרח לעלות להר. כפי הבנתי מציאות זו פוגעת מאוד, שמי שרוצה קירבת ה ולכסוף לבניית בית המקדש תכלית הכוסף - כדברי הכוזרי - חייב לעשות זאת על ידי עלייה להר, ואילו מי שלא עולה, הרי הוא מזניח את הנושא וכאילו משכיח מליבו את הרצון העז לבניית בית המקדש. והוויכוח ההלכתי והאמוני, גורם לפגיעה ברצון המקדש אצל עם ישראל. לעניות דעתי, בצורה ציבורית דיבורים כשלעצמם לא מועילים, ורק מעשים הם אלו שנוטעים בלב את האידיאל והרצון כפי הראוי. אם רק נדבר כל הזמן על הרצון למקדש, ולא נעשה עם זה שום דבר הניכר לעין אדם פשוט - הדברים לא יחדרו ללבבות, ויתפסו כדיבורים בעלמא, בלי רצון אמיתי חלילה. לכן, חשבתי להציע רעיון, והוא סיבובי השערים. בסיבוב השערים מקיפים את שערי הר הבית, חווים בעיניים את חסרונו של בית המקדש, רואים בעיניים את הר ציון ששמם שועלים הילכו בו, ומחזקים את הנוכחות היהודית בסביבות הר הבית. יש לנו עדויות כבר מתקופות קדמוניות למנהג זה, שמעורר ונוטע את הרצון החזק להשבת העבודה בבית המקדש, עמוק עמוק בלבבות. התחושה של הרבה אנשים שעשו סיבובי שערים, הייתה של חוויה עוצמתית ושל חיבור לבית המקדש וחיזוק הרצון לבנייתו. מסתובבים בקבוצות שרים רוקדים ומבכים על החורבן, ומתפללים בעוצמה לבניית בית המקדש. החוויה הזאת מרוממת מאוד ויכולה לספק את הרגש הטבעי של כל ציוני דתי, להרגיש שותף באופן מעשי במהלך הגאולה. דבר זה ימנע מאנשים להרגיש שמי שלא עולה להר מסיבות הלכתיות, הרי זהו משום שבית המקדש לא חשוב לו; שהרי יראו כולם שגם המסתייגים מהעליה עושים סיבוב מבחוץ, לא מוותרים על הפעולות המעשיות, ועושים ככל יכולתם למען המקדש. בנוסף יש כאן בחינה של כסיפה למקדש שבה כל ישראל יכולים להיות שותפים יחדיו, לעומת עלייה להר הבית ששנויה במחלוקות ומריבות רבות. חשבתי עם כמה חברים על רעיון להוציא חוברת לקראת חנוכה, עם מאמרים והסברים בנושא הכסיפה למקדש בכלל וסיבובי השערים בפרט; ולהפיצה בישיבות ובשאר הציבור, על מנת לעורר על העניין. לדעתי, מהלך כזה יכול להוסיף ברכה מרובה לעם ישראל, הכסיפה למקדש תוכל לעלות ולהתחזק, בל להיכנס לוויכוחים ומריבות בנושא זה. וכשהרצון למקדש יבער בכל עם ישראל באחדות, וודאי שיקודם עוד שלב בדרך לגאולה השלמה. אשמח לדעת מה דעת הרב על הדברים הללו, והאם אולי הרב יוכל לכתוב לנו מאמר בנושא הכסיפה למקדש בכלל או סיבובי השערים בפרט, ונצרפו לחוברת שאנחנו מכינים. תודה רבה! - יונתן אריאל - בחור בישיבת מרכז הרב
תשובה
אני מסכים עם הרעיון של סיבוב שערים ואולי גם בשלושת הרגלים להתכנס על הר הזיתים או מקום אחר שממנו ניתן לראות בבירור את ההר הקדוש ולהתפלל לבניין הבית בקרוב. לא נראה לי שאוכל למצוא זמן לכתיבת מאמר עד חנוכה ועמך הסליחה.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il