- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות פרטיות בסוגיות שונות
למה הגמרא כותבת מהלכים שלכאורה מיותרים?
שאלה
בתחילת מסכת פסחים יש דיון של דף וחצי .
האם המילה אור שנאמרה במשנה פירושה לילה או שפירושה יום.
אחרי מחלוקת ארוכה מגיע שמואל ואומר שאין מחלוקת וכל אחד פירש לפי מקומו,
ויש ברייתא מפורשת שאומרת שבדיקת חמץ זה בלילה.
למה לא לחסוך את כל המהלך שאין לו נפק"מ למסקנה, ולכתוב משמואל?
תשובה
שלום
הגמרא איננה ספר הלכה בלבד שמביא את מסקנת הדברים אלא היא מעין תיעוד של הנעשה בבית המדרש -בית היוצר של ההלכה.
יתכן מאד שכך נוצרו והתבררו הדברים בימי הגמרא ואנו זוכים להטות אוזן לשמוע וללמוד גם את ההוו"א וגם את המסקנות של הסוגיא.
כמו כן בכל לימוד ובכל נסיון של הסבר נמצאת הבנה שמאירה ומבארת את הסוגיא ואת המקור ממנו אנו לומדים. [ישנו מאמר של הרב דוב ברקוביץ בענין זה ניתן למצוא אותו באתר "פורטל הדף היומי" תחת הכותרת "אור לארבעה עשר - פתיחתא למסכת פסחים"].
עיין עוד בדברי הפני יהושע שמבאר מדוע הגמרא לא הסתפקה בהוכחה מתנא דבי שמואל והביאה עוד הוכחות נוספות. מצד שני מבאר רבנו דוד (אחד מהראשונים על מסכת פסחים) מדוע הגמרא הביאה ראיות אחרות ולא הסתפקה בראיה מתנא דבי שמואל.
יום טוב

גלות השכינה - המשך
הרב דוד חי הכהן | ד כסלו תשפ"ג

"כל הנושא אישה רעה אינו רואה פני גיהנום"
הרב ש. יוסף וייצן | ג אדר א' תשע"א

עשרה שמות לשמחה
הרב ש. יוסף וייצן | י סיון תשס"ט
נישואין כפייתיים בתורה
הרב משה מאיר אבינר | ג כסלו תשפ"ג
הרב חיים שריבר
ר"מ בישיבת בית אל ובישיבת בני צבי .
בצל עם סכין בשרי וקרש חיתוך חלבי
ט טבת תשע"ד
טיגון במחבת בשרית בסכום חלבי
ו שבט תשע"ד
כלים כשרים- המשך
ה טבת תשע"ד
תקיעת שופר בשבת
א ניסן תשע"ד

מה מברכים על ברקים ורעמים
הרב יצחק בן יוסף | י מרחשון תשע"ג

מה אומרים בניחום אבלים
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ו תמוז תשס"ח
כמה הן שנות דור?
הרב רואי מרגלית | ו אדר ב' תשס"ה

אבל אינו יכול להתארח?
רבנים שונים | ה תשרי תשע"ד

האם תורה שבעל פה היא המשנה בגמרות?
הרב שמואל אריאל | י"ב שבט תשפ"ג

נקיות בתפילה - נסיעה באוטובוס
הרב יצחק בן יוסף | י"ג שבט תשפ"ג
ברכת שהחינו על לימון פרסי
כולל הלכה בית אל | י"א שבט תשפ"ג
