- הלכה
- ברכות השבח והראייה
ברכת שהכל על ברק או רעם
שאלה
אם אני אברך ברכת שהכל נהיה בדברו על ברק או רעם זה יועיל? אני יצא ידי חובה?
תשובה
שלום וברכה
אתה צריך לברך שוב.
ברכת שהכל פוטרת בדיעבד דווקא בברכות הנהנין על מאכלים (ואפילו במאכלים חשובים כמו פת ויין. שו"ע רו, א), והפוסקים נחלקו האם תיקנו אותה גם על הנאה מריח טוב (ראה במשנ"ב בסימן קטז, ס"ק יג), וגם העולת תמיד הסובר שבדיעבד אם בירך שהכל על מיני בשמים יצא ידי חובה תולה זאת בקל וחומר מאכילה ושתיה - ומה אם על אכילה ושתיה שההנאה מרובה יצא ידי חובה בברכת שהכל, קל וחומר שבברכת הריח שההנאה מצומצמת יצא ידי חובה בברכה זו. מדבריו יוצא שבכל מקרה חז"ל לא תיקנו בברכות אחרות שאינן ברכות הנהנין, כמו ברכות הראיה - ולכן המברך שהכל על ברק או רעם לא יצא וצריך לברך שוב.
כך כתב מסברא גם בקונטרס ביאורים ובירורים - ברכות, בסימן רו.
בברכה
הרב אריה מינקוב

ברכת שהחיינו על ירקות
הרה"ג דוב ליאור | כ כסלו תשס"ט

זמן לברכת הקשת
הרב עזריה אריאל | י"ד אדר א' תשע"ט

ברכה על ברקים ורעמים - מתי מברכים שוב?
הרב עזריה אריאל | ג אדר תשע"ה

לברך על ריח נרגילה
מכון התורה והארץ | כ"ד סיון תשע"ג
כולל הלכה בית אל
קטן בשבת
ד כסלו תשע"ד
כתם על בגד בשבת
י"א אדר א' תשע"ד
עמידה בברכת אתה קדוש
ט טבת תשע"ד
הוצאת השבת על תנאי
י"ט אדר א' תשע"ד

הכשרת כלי זכוכית לפסח
הרב עזריה אריאל |

עליה לקבר בניסן
הרב עזריה אריאל | כ"ג אדר ב' תשע"ד
תירס בפסח
הרבנות הראשית לישראל | י"ד ניסן תשע"ז

שיבולת שועל האם זה חמץ?
הרה"ג יעקב אריאל | י ניסן תשס"ח

תשלום מראש על עיסוי בשבת
הרב שמואל אריאל | א ניסן תשפ"ג

סיר טיגון באוויר חם, שמגיע עד 200 מעלות בלבד
הרב שמואל אריאל | א ניסן תשפ"ג
באיזה גודל צריכה להיות הציצית?
הרב דניאל קירש | ב ניסן תשפ"ג
