- משפחה, ציבור וחברה
- המקדש והקרבנות
למה התענו במעמדות שהיו בזמן בית המקדש?
שאלה
למה התענו במעמדות שהיו בזמן בית המקדש?
תשובה
שלום וברכה!
הגמרא (תענית כ"ז ב) מבארת שהתעניות הללו היו כדי להתפלל על עם ישראל, ובפרט להתפלל על מגזרים מסוימים שנמצאים בסכנה: יורדי הים, הולכי מדברות, תינוקות, ונשים מעוברות ומניקות.
באופן כללי, ישנו קשר הדוק בין עבודת הקרבנות במקדש ובין התפילה. כך למשל בתפילת שלמה בחנוכת המקדש (מלכים א פרק ח'), הוא מאריך בכך שתפקיד מרכזי של המקדש הוא התפילה, ולא רק הקרבנות. כך בפסוק המפורסם בישעיהו (נ"ו, ז): "וַהֲבִיאוֹתִים אֶל הַר קָדְשִׁי וְשִׂמַּחְתִּים בְּבֵית תְּפִלָּתִי, עוֹלֹתֵיהֶם וְזִבְחֵיהֶם לְרָצוֹן עַל מִזְבְּחִי כִּי בֵיתִי בֵּית תְּפִלָּה יִקָּרֵא לְכָל הָעַמִּים". וכך בדברי הגמרא (ברכות כ"ו ב) ש"תפילות כנגד תמידין תקנום", דהיינו שזמני התפילות לכל ישראל נקבעו במקביל לזמני הקרבת קרבנות התמיד במקדש. כך אנו מוצאים גם בסדר הקרבת התמיד, שבתוך עבודת הקרבנות ישנה הפסקה לצורך תפילת שחרית (משנה תמיד ד', ג; ה', א). מתוך כך גם קבעו חכמים, שבמקביל למשמרות שעובדות במקדש יתכנסו בני המעמד בעריהם להתענות ולהתפלל על עם ישראל.

הלוויים ניגנו בשבת?
רבנים שונים | י"ב מרחשון תשס"ו
למה לא בונים את בית המקדש?
הרב אליעזר מלמד | כ"ז אייר תשס"ד

מה חסר כשאין מקדש?
הרב מיכאל יומטוביאן | ה אב תשע"ז

כשרות משפחות "כהן" ו"לוי" לעבודת המקדש
הרב עזריה אריאל | כ"ה סיון תש"פ

הרב שמואל אריאל
ראש כולל הלכה בישיבת ירוחם

הוספת עולה אחרי סיום הקריאה
ב אלול תשע"ה

שימוש בכיריים אינדוקציה לבשר וחלב
כ"ו אלול תשע"ה

מקלחת בתשעת הימים לצורך "דייט"
ד אב תשע"ה

קניית ארבעת המינים כמתנה
ז תשרי תשע"ו

שיבולת שועל האם זה חמץ?
הרה"ג יעקב אריאל | י ניסן תשס"ח
גריסי פנינה בפסח
הרבנות הראשית לישראל | י"א ניסן תשע"ג

משחת שיניים בפסח
הרה"ג דוב ליאור | ט"ו אייר תשס"ח

הכשרת סיר הנינג'ה לפסח
הרב נועם דביר מייזלס | ד ניסן תשפ"ב

קטניות להורה שמתארח אצל ילדיו
הרב יצחק בן יוסף | ח ניסן תשפ"ג

שאלה חשובה
הרב אליקים לבנון | ח ניסן תשפ"ג
ביעור שביעית - האם ניתן להפקיר בבית
הרב משה מאיר אבינר | ט ניסן תשפ"ג
