- הלכה
- שאלות כלליות
שינה באוטובוס בסוכות - ארעי או קבע?
שאלה
האם שינה באוטובוס, אפילו מכוונת, נחשבת שינת ארעי או שינת קבע?
תשובה
בשערי תשובה (אורח חיים סימן ד, ס"ק י) מופיע ששינת קבע היא לפחות חצי שעה. כמו כן, שינת קבע כשמה זה כשישן עם פיג'מה על המיטה. אולם כבר כתבו האחרונים שאם בלילה מסויים הוא רוצה לישון עם בגדים זה נחשב שלינת קבע. למשל, חייל שנמצא בכוננות או ילד שרוצה לישון עם בגדים.
שינה שלא במיטה נחשבת שנת עראי בכל מקרה (משנה ברורה מז, כג). אולם הרב אוירבך (נמצא בהערות הרב נבנצאל על המשנה ברורה) הוסיף, שאם החליט לישון בצורה כזו בלילה זה נחשב לשינת קבע. לכן בפסקי תשובות (סימן מז, אות טו) כתב שבשינה על הכיסא במטוס נחשב שינת קבע.
אולם במקרה שציינת לא נראה שכוונת הישן היא לישון ממש אלא רק להעביר את הנסיעה ואז זה לא ייחשב שינת קבע. אם זו השינה שלו כי לאחר שירד הוא לא יוכל לישון, הרי זה נחשב שינת קבע.
בנוסף, אם בליל שבועות אדם מחליט לישון על הסטנדר או השולחן למשך יותר מחצי שעה ואחר כך ימשיך ללמוד עד הבוקר זה ייחשב לו שינה לגבי ברכות השחר.
חג שמח

מה נחשב חוקי?
הרב אליקים לבנון | י"ח תמוז תשפ"ג

מותר לשמור מקום?
הרה"ג דוב ליאור | ד סיון תשס"ז

אסור לתפוס באוטובוס מקום לחבר
הרה"ג יעקב אריאל | ט"ו אלול תשס"ד

תפיסת מקום בתחנת אוטובוס
הרה"ג דוב ליאור | י"ב אייר תשס"ו
הרב בנימין במברגר
רב בישוב בית אל ומנהל בישיבת בני צבי.
לאכול מוצרים שנקנו בשבת
י"א אלול תשס"ה
י"ג מידות
כ"ג תשרי תשס"ו
השאלת תפילין ממתפלל
י"א אלול תשס"ה
אסור לעבור מעל אדם?
ח אלול תשס"ה
למה צמים ביום כיפור?
הרב חגי לרר | כ"ט תשרי תשפ"א

רכיבה על אופניים ביום הכיפורים
הרב שמואל הולשטיין | ז תשרי תשס"ט

חתימה טובה או גמר חתימה טובה?
רבנים שונים | י"ב מרחשון תשס"ה

קרי לילה בכיפור
הרב יצחק בן יוסף | ו תשרי תשע"ד

הכרת תודה או ביטול תורה?
הרב אליקים לבנון | י תשרי תשפ"ד

יום הכפורים
הרב יצחק בן יוסף | ט תשרי תשפ"ד

הריון בסיכון גבוה ויום כיפור
הרב יצחק בן יוסף | ט תשרי תשפ"ד
