שאל את הרב

  • הלכה
  • שאלות כלליות

שינה באוטובוס בסוכות - ארעי או קבע?

undefined

הרב בנימין במברגר

ה סיון תשפ"ג
שאלה
האם שינה באוטובוס, אפילו מכוונת, נחשבת שינת ארעי או שינת קבע?
תשובה
בשערי תשובה (אורח חיים סימן ד, ס"ק י) מופיע ששינת קבע היא לפחות חצי שעה. כמו כן, שינת קבע כשמה זה כשישן עם פיג'מה על המיטה. אולם כבר כתבו האחרונים שאם בלילה מסויים הוא רוצה לישון עם בגדים זה נחשב שלינת קבע. למשל, חייל שנמצא בכוננות או ילד שרוצה לישון עם בגדים. שינה שלא במיטה נחשבת שנת עראי בכל מקרה (משנה ברורה מז, כג). אולם הרב אוירבך (נמצא בהערות הרב נבנצאל על המשנה ברורה) הוסיף, שאם החליט לישון בצורה כזו בלילה זה נחשב לשינת קבע. לכן בפסקי תשובות (סימן מז, אות טו) כתב שבשינה על הכיסא במטוס נחשב שינת קבע. אולם במקרה שציינת לא נראה שכוונת הישן היא לישון ממש אלא רק להעביר את הנסיעה ואז זה לא ייחשב שינת קבע. אם זו השינה שלו כי לאחר שירד הוא לא יוכל לישון, הרי זה נחשב שינת קבע. בנוסף, אם בליל שבועות אדם מחליט לישון על הסטנדר או השולחן למשך יותר מחצי שעה ואחר כך ימשיך ללמוד עד הבוקר זה ייחשב לו שינה לגבי ברכות השחר. חג שמח
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il