שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • שאלות פרטיות בסוגיות שונות

מסכת מכות

undefined

הרב חיים שרייבר

ה אייר תשפ"ג
שאלה
שלום הרב אני שומע שיעור במסכת מכות דף ג ע"ב ולא הבנתי מה כוונת הגמרא השביעית משמטת. אשמח להסבר מפורט על דיני הפותח בית הצוואר.
תשובה
שלום שביעית משמטת - בסוף שנת השמיטה קיימת הלכה של שמיטת כספים. כל חוב של הלוואה וכדו' שהגיע זמן פרעונו לפני סוף שנת השמיטה מתבטל, ולא ניתן לגבות אותו. מכות דף ג/ב - אמר רב יהודה אמר רב: הפותח בית הצואר = אדם שעשה פתח בבגד חדש כדי שיוכל ללובשו, המקום בו "נכנס" הראש והצואר של הלובש, ובכך השלים את הבגד. בשבת - חייב חטאת, משום תיקון הבגד, שהוא תולדת מלאכת "מכה בפטיש", הכולל כל תיקון וגמר מלאכה. מתקיף לה רב כהנא: וכי מה בין זה שאסור לפתוח בית הצואר, למגופת חבית, דקיימא לן (בשבת קמו א) שיכול לחתוך את שפת החבית בשבת כדי לפתחה לשתות יינה. ולכאורה אף בחבית, הוא תיקנה, וגמר להכינה לשימוש על ידי פתיחת המגופה, ולמה הותרה בה פעולה זו? מתרצת הגמרא: אמר ליה רב יהודה לרב כהנא: אין לדמות חבית לבגד, שהרי זה, בגד, עד שפותח בו את בית הצואר, הוא חיבור, כולו הוא חלק אחד, וכשפותח בו פתח חדש, הרי הוא גומרו, ולכן חייב עליו משום מכה בפטיש. ואילו, מגופת חבית, אף שהיא טוחה בטיט על פי החבית, עדיין אינו חבור גמור כדי להחשב כחלק אחד, אלא רואים את החבית כפתוחה, והסרת המגופה מעליה לא חשובה כעשיית פתח חדש, ולכן מותר להסירה בשבת. יום טוב
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il