- הלכה
- סעודה
טבילת הפת במלח בברכת המוציא בשבת
שאלה
שלום וברכה,
קראתי שיש 2 מנהגים בנוגע לטבילת פרוסת המוציא במלח: לפזר 3 פעמים את המלח על הפת, או לטבול 3 פעמים את הפת בצלוחית מלח. מה הנוהג המקובל? והאם כדי לצאת לשתי השיטות אפשר לפזר מלח על הפת ואחר כך לטובלה בצלוחית מלח, או האם ניתן לטבול גם במלח שנשר על הצלחת מהפיזור לפי המנהג הראשון? ואם נוהגים את שני המנהגים אחד אחר השני (גם מפזרים וגם טובלים בצלוחית מלח), האם זה נחשב הפסק בין ברכה לאכילה?
יישר כח ותזכו למצוות
תשובה
שלום וברכה!
ראשית יש להבהיר, שעניין טבילת הלחם במלח אינו דוקא בשבת, אלא גם בימות החול יש עניין לטבול את הפת במלח (עיין בשו"ע סימן קס"ז).
עוד יש לציין, שבלחם שמצוי כיום, שהוא נקי ומערבים בו מלח בזמן האפייה, על פי הפשט אין חובה לטבול את פרוסת המוציא במלח (עיין שו"ע קס"ז, ה, ובפוסקים המופיעים להלן). ויש שכתבו שבימינו, שאנשים רגילים לאכול את הלחם עם ממרחים ואין רגילים לאכול את הלחם כפי שהוא או בתוספת מלח בלבד, ראוי למרוח את פרוסת המוציא בממרח לפני האכילה משום כבוד הברכה (עיין שו"ת תשובות והנהגות ד', נ; קובץ "בית אהרן וישראל" קכ"ט, מאמרו של הרב מרדכי מרק). אבל על פי הקבלה אכן יש לטבול את פרוסת המוציא במלח בכל אופן (מג"א קס"ז, טו; באר היטב שם, ח; שו"ע הרב שם, ח; משנ"ב שם, לג; ערוך השולחן שם, יב; המאמר הנ"ל).
ומכאן לשאלתך, האם לטבול את הפת במלח או לפזר את המלח על הפת – על פי הפשט מסתבר שאין הבדל בין טבילה לפיזור, אבל כאמור לעיל, במציאות שלנו עיקר העניין לשים מלח על הפת הוא על פי הסוד ולא על פי הפשט. בהנהגה שעל פי הקבלה, בלשונם של כל הפוסקים הנ"ל מופיע תמיד "לטבל" את הפת במלח, דהיינו שמדובר על טבילה ולא על פיזור. התייחסות מפורשת לשאלה זו מופיעה בפסקי תשובות קס"ח, הערה 40, שם כותב שעל פי הסוד צריך דוקא לטבול את הפרוסה במלח ולא לפזר את המלח על הפרוסה. לא מצאתי מקור כלשהו למנהג שציינת, לפזר מלח על הפרוסה.

לברך שוב על מנה נוספת במסעדה
הרב נועם דביר מייזלס | כ"ה שבט תשפ"א

להשאיר שיור מהאוכל בצלחת
הרב שלום אילוז | י"ז אב תשס"ז

ברכה על משקה בסעודה
הרב שלום אילוז | כ תמוז תשס"ז

מה מברכים על סופגנייה?
הרה"ג דוב ליאור | ז טבת תשס"ה

הרב שמואל אריאל
ראש כולל הלכה בישיבת ירוחם

קושי להתעורר לשחרית בגלל תרופות
ז אב תשע"ה

ק"ש של המג"א בלי ברכות התורה, או של הגר"א?
כ"ח אב תשע"ה

איסור ייחוד - עם אשה מבוגרת שזקוקה להשגחה
י"ג אב תשע"ה

מקלחת בתשעת הימים לצורך "דייט"
ד אב תשע"ה
למה לא נוטלים לולב בשבת?
הרב רואי מרגלית | כ"א אדר ב' תשס"ג

פירוש מועדים לשמחה חגים וזמנים לששון
הרב יצחק בן יוסף | י"ט ניסן תשע"ו

האם בימינו יש ליטול לולב ביום טוב שחל בשבת?
הרב שמואל אריאל | כ"ג תשרי תשפ"א
ארבעת המינים
הרבנות הראשית לישראל | י"ד תשרי תשע"ה

קריאת אב לבן רב בשם הרב
הרב אליקים לבנון | י"ג תשרי תשפ"ד
