- תורה, מחשבה ומוסר
- יחס לספרים שונים
ספרי אמונה ומוסר
שאלה
שלום כבוד הרב, הבנתי שספר חשבון הנפש הוא ספר מאוד טוב, קראתי ממנו קצת והוא נראה טוב, הייתי מעוניין לקנות אותו, ואז בדקתי וגיליתי שהספר הזה הוא תרגום עם קצת שינויים לספר נוצרי!
ובויקיפדיה הבנתי שהמחבר הוא גם מתנועת השכלה.
האם כדאי או מותר לקרוא בספר כזה?
ועל מה בערך הספרים "נפש החיים" ו"דרך ה" מדברים? (אני אולי מעוניין לקנות אותם)
ואני לא ממש מכיר את הספר גן האמונה העולמי, על מה הוא מדבר והאם הוא מומלץ?
תשובה
לשואל, שלום וברכה!
1. הספר "חשבון הנפש": חז"ל אמרו לנו: "תורה בגויים - אל תאמין. חכמה בגויים - תאמין". כלומר, אי אפשר ללמוד מהגויים ערכים, אלא טכניקה.
הספר הזה לקח מהגויים את הטכניקה, איך להתרגל במידה מסוימת, לא את הערכים. אותם הוא סיגנן ודייק בהתאם למוסר היהודי.
גדולי תנועת המוסר, החל מרבי ישראל מסלנט, שיבחו את הספר "חשבון הנפש", למרות שהכירו את מקורותיו. ראה על אודותיו ב"קונטרס בואו חשבון" מאת הרב יעקב גרשון וייס.
לכן מותר לקרוא בו, וגם כדאי, אם אתה מוצא את הטכניקה מועילה לך.
2. ספר "נפש החיים" מאת רבי חיים מוולוז'ין (תלמיד הגר"א) עוסק בדרכים להידבק בה', ומבאר איך מעשי האדם ותלמוד תורתו משפיעים עליו ועל העולמות העליונים, מה ערכה של אמירת ברכה, מהי הכוונה הראויה בתפילה, מה ערכו של לימוד התורה וכמה חשובה ההקפדה על כל פרטי ההלכה. הוא מסביר בהרחבה כיצד האדם מתקדש לא באמצעות חוויות של קרבת אלוקים אלא דווקא על ידי המעשים ה"פשוטים" וה"אפורים" של קיום פרטי התורה ולימודה.
3. ספר "דרך ה'" לרמח"ל מסביר מהי תכלית הבריאה, צורת השגחתו של הקב"ה על עולמו בכלל ועל עם ישראל בפרט, ועל מטרת המצוות היום יומיות ומצוות המועדים.
4. את הספר "גן האמונה העולמי" אינני מכיר.
באופן כללי, לספרי המחשבה והמוסר יש שתי מטרות: האחת, לרכוש תפיסת עולם מסודרת ובנויה היטב. השנייה, לתת לנו תזכורות תדירות לחובות הלב, כדי שלא נשכח בשטף החיים והמצוות והמעשים את היסודות הרוחניים העיקריים שעליהם התורה בנויה.
מבחינת המטרה הראשונה, כדאי להתחיל מספרים יסודיים ומקובלים. ספר "הכוזרי" של רבי יהודה הלוי מומלץ מאוד להיכרות עם יסודות המחשבה היהודית, וכן כתבי יסוד של הרמב"ם: "הלכות יסודי התורה", "הלכות דעות", "הלכות תשובה", הפרקים האחרונים ב"הלכות מלכים", וכן הקדמתו לפירוש המשנה והקדמתו ל"פרק חלק" בסנהדרין ("מורה נבוכים" רצוי בשלב מתקדם, לא מספרי היסוד).
מבחינת המטרה השנייה, צריך לחפש ספר שמדבר אליך, שאתה מרגיש שאתה מקבל ממנו תועלת וחיזוקים. התועלת צריכה להיבחן לא רק בהצלחה להגיע ליעד מסוים (כגון ריכוז בתפילה), אלא גם בהגעה אליו ביישוב הדעת ובאיזון עם כלל ערכי התורה והמוסר, בצורה שעושה אותך לאדם נעים יותר לסביבתך.
לכן הייתי מציע לקבוע לימוד בספרי המחשבה היסודיים שציינתי מהרמב"ם ורבי יהודה הלוי, ואותם יש ללמוד בעיון, במתינות, ולא דווקא "בהתלהבות".
בנוסף לכך, מומלץ מאוד גם לקבל חיזוק בתור תזכורת ו"זריקת מוטיבציה". לשם כך אפשר לבחור את אחד הספרים האחרים כתוספת. לדוגמה, ספר נפש החיים טוב מאוד, בפרט שער ד', כחיזוק להתמדה בתורה. ספר דרך ה' יכול לסייע בהכנה הרוחנית לקיום מצוות ובפרט למצוות המועדים (לקראת סוף הספר). הוא כתוב בצורה מאוד תמציתית, וקריאת קטע קצר ממנו, במשך דקות ספורות, יכולה להעניק מבט אחר על החג. בשלב מתקדם יש מקום ללמוד אותם בעיון רב (עם קושיות ותירוצים וכדומה), אבל בשלב ראשון יש בהם תועלת גם כלימוד "בהתלהבות" כדי לעורר את הנפש. אין צריך לומר שספר מסילת ישרים של הרמח"ל הוא מעולה למטרה זו.
בהצלחה וכל טוב!

ספר הלכה מסכם לאשכנזים
הרב שלום אילוז | י"א מרחשון תשס"ח

מה השייכות של תלמוד ירושלמי להיום?
הרה"ג יעקב אריאל | כ"ז מרחשון תשפ"א

הספר "שומר אמונים"
הרה"ג יעקב אריאל | י"ח סיון תשס"ז

ספרי הרב אשלג
הרב דוד חי הכהן | ח אלול תשס"ז

הרב עזריה אריאל
ראש כולל מכון המקדש.

העברת שעון שבת למצב קבוע בשבת
ג שבט תשע"ג

לימוד מקצועות חול בשבת
ה שבט תשע"ג

הוצאה כלאחר יד
י"ז שבט תשע"ג

איפור מוזיקה והשתתפות באירועים בשנת אבל
ג שבט תשע"ג

הדלקת נרות שבת באיחור - עד מתי?
הרב שמואל אריאל | כ"ט מרחשון תשע"ז

האם בימינו יש ליטול לולב ביום טוב שחל בשבת?
הרב שמואל אריאל | כ"ג תשרי תשפ"א

הדלקת נרות בסוכה או בבית
הרב שמואל אריאל | י"ז תשרי תשע"ז
ישיבת שבעה בחול המועד ובחנוכה
הרב בנימין במברגר | י"ז אלול תשס"ח
בליעת דמעות ביום כיפור
הרב דניאל קירש | י"א תשרי תשפ"ד

הכרת תודה או ביטול תורה?
הרב אליקים לבנון | י תשרי תשפ"ד
