- שבת ומועדים
- הלכות יום טוב
מדוע אומרים מזמור שיר ליום השבת גם ביום טוב?
שאלה
שלום וברכה,
מדוע אומרים מזמור שיר ליום השבת גם בפסוקי דזמרה של יום טוב למרות שהוא יכול לחול גם באחד מימי השבוע שאינם שבת?
ישר כח ותזכו למצוות
תשובה
שלום וברכה,
אומרים בפסוקי דזמרה 'מזמור שיר' גם ביום טוב משום שיום טוב נקרא שבת (מ"ב סי' נא ס"ק כא). אולם יש אומרים שמתחילים מהפסוק השני 'טוב להודות לה' '(בית יוסף סי' נא בשם הארחות חיים). אכן המנהג הרווח הוא להתחיל מהפסוק מזמור שיר ליום השבת גם ביום טוב שלא חל בשבת.
מקורות והרחבה:
ביביע אומר (ח"ח, סי' יא אות יד) הביא את דברי הפוסקים, ועיקר דעתו שביום טוב יש להתחיל מהפסוק טוב להודות לה'. וסיים היביע אומר דעביד כמר עביד וכמר עביד. וכעין זה בחזון עובדיה פסח (עמ' רלט), וסיים שם שהאומר את הפסוק 'מזמור שיר' ביום טוב יש לו על מה לסמוך.
בסידור 'קול אליהו' על פי פסקי הרב מרדכי אליהו כתוב לומר פסוק מזמור שיר ביום טוב (על פי האר"י ז"ל). אף בסידור 'איש מצליח' על פי פסקי הרב מאזוז כתוב לומר פסוק מזמור שיר ביום טוב (על פי כף החיים ושכך נהג הג"ר מצליח מאזוז זצוק"ל). והוסיפו שהנוהגים להתחיל מ'טוב להודות' אין למחות בידם.
טעם הסוברים שיש לומר פסוק זה הוא משום שיום טוב נקרא שבת על פי הפסוק 'וממחרת השבת', שפירושו ממוצאי יום טוב. טעם הסוברים שלא לומר פסוק זה הוא משום שיום טוב אינו נקרא 'שבת', או שעל כל פנים יום טוב אינו נקרא 'יום השבת' ע"ש ביביע אומר.
אולי אפשר להוסיף ולומר שגם אם יום טוב אינו נקרא יום השבת ופסוק זה לא מתאים ליום טוב, לא השמיטו פסוק זה כי הוא חלק מהמזמור שמתאים ליום טוב, וראוי לומר פרק שלם. לפי זה מובן המנהג שלא אומרים מזמור זה בכניסת יום טוב שאינו חל בשבת (כמבואר בשער הציון תפח, ס"ק א).
בספר תפילה לדוד לאדר"ת (עמ' מא) הביא שבנוסחאות התפילות של הרמב"ם מובא שיש לומר את הפסוק 'מזמור שיר' רק בשבת ויום כיפור, ומשמע שביום טוב לא אומרים כלל. וביאר האדר"ת את דעתו שיום כיפור נקרא 'שבת שבתון', מה שאין כן שאר ימים טובים.
כל טוב!

עישון ביום טוב
רבנים שונים | ה סיון תשפ"א

תרומת דם בערב יו"ט
הרה"ג יעקב אריאל | ט סיון תשפ"א
ארוח גוי בראש השנה
הרב בנימין במברגר | כ"ט אלול תשס"ח

נסיעת אחות למשרת בחג 2
הרה"ג יעקב אריאל | כ"ה ניסן תשפ"ב
הרב דניאל קירש
הרב דניאל קירש בוגר ישיבת מרכז הרב. כיום רב ומשיב ביישוב קדומים.
הכשרת חיפוי זכוכית במטבח
י"א ניסן תשפ"ב
קבורה בארון עץ, ונשיאת המיטה של המת עם סנדלים בימינו
ז ניסן תשפ"ב
חינה בימי האבלות של ספירת העומר
כ"ח אדר ב' תשפ"ב
שרשרת עם צלב
כ"ד אדר ב' תשפ"ב

הדלקת נרות שבת באיחור - עד מתי?
הרב שמואל אריאל | כ"ט מרחשון תשע"ז

הדלקת נרות בסוכה או בבית
הרב שמואל אריאל | י"ז תשרי תשע"ז

האם בימינו יש ליטול לולב ביום טוב שחל בשבת?
הרב שמואל אריאל | כ"ג תשרי תשפ"א
למה לא נוטלים לולב בשבת?
הרב רואי מרגלית | כ"א אדר ב' תשס"ג
בליעת דמעות ביום כיפור
הרב דניאל קירש | י"א תשרי תשפ"ד

אכילה בתשיעי - ערב יום כיפור והשלכותיה
הרב עזריה אריאל | י"א תשרי תשפ"ד

הכרת תודה או ביטול תורה?
הרב אליקים לבנון | י תשרי תשפ"ד
