- הלכה
- קריאת התורה
מדוע חוזרים על פסוקים בקריאת המפטיר?
שאלה
שלום וברכה,
מדוע בקריאת המפטיר בשבתות חוזרים על אותם פסוקי סיום ולא יחדו פסוקים יעודים למפטיר כמו ביום טוב, למשל? או למשל לסים את השביעי כמה פסוקים לפני המפטיר?
ישר כח ותזכו למצוות
תשובה
שלום וברכה,
המפטיר אינו קורא משום עצם הקריאה אלא הוא קורא בתורה רק כדי לחלוק כבוד לתורה, כדי להדגיש שהתורה יותר חשובה מהנביא, בכך שהקורא בנביא קורא קודם בתורה.
חז"ל לא רצו להטריח את הציבור לשמוע את אותה קריאה פעמיים. לכן בימים שיש יותר מספר תורה אחד המפטיר קורא קריאה חדשה לאחר הקדיש.
אולם בשבתות רגילות שאין קריאה נוספת היה הכרח שהמפטיר יקרא את אותה פרשה שוב. זאת משום שלכתחילה לא משאירים למפטיר להיות העולה השביעי ולגמור את הפרשה, כדי לצאת ידי חובת השיטה שהמפטיר אינו עולה למניין הקרואים. כמו כן תקנו הסבוראים אחרי חתימת הגמרא לומר קדיש לפני המפטיר כדי להבדיל בין הקרואים העיקריים למפטיר. על כן היה הכרח ששבעת העולים יגמרו את הקריאה ויוכלו לומר את הקדיש, ורק אחר כך קורא המפטיר שוב את סוף הפרשה.
מקורות:
שולחן ערוך סימן (רפב, סעיף ד) ומשנה ברורה שם. ערוך השולחן (סי' רפב, סע' יג- טו).
כל טוב!

הוספת עליות לקריאת התורה בשבת
הרב עזריה אריאל | כ"ד טבת תשע"ה

האם חבר של גויה בתהליכי גיור יכול לעלות לתורה?
הרה"ג יעקב אריאל | כ תמוז תשפ"ב

חיבור פרשיות, למה דווקא את אלה?
הרה"ג דוב ליאור | ז ניסן תשס"ו

הצבעה זרת הקטנה בהגבהת ספר תורה
הרה"ג דוב ליאור | כ"א אייר תשס"ט
הרב דניאל קירש
הרב דניאל קירש בוגר ישיבת מרכז הרב. כיום רב ומשיב ביישוב קדומים.
מדוע מבטלים חמץ פעמיים בלילה וביום?
ו ניסן תשפ"ב
שרשרת עם צלב
כ"ד אדר ב' תשפ"ב
הכשרת חיפוי זכוכית במטבח
י"א ניסן תשפ"ב
לתת לילדים לאכול בזמן 'מגיד'
י"ג ניסן תשפ"ב
יעלה ויבוא בערבית של חול המועד
הרב בנימין במברגר | כ"ג ניסן תשע"ב

אתרוג שנפל ממנו הפיטם - כשרותו בחול המועד
הרב שמואל אריאל | ט"ז תשרי תשע"ו
שימוש בסוכה בשמחת תורה
כולל הלכה בית אל | כ תשרי תשע"ט
יעלה ויבוא בערבית של חול המועד
הרב בנימין במברגר | כ"ג ניסן תשע"ב
