שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • נישואין

ביגמיה ביהדות?

undefined

הרב ש. יוסף וייצן

ח שבט תשס"ו
שאלה
עד כמה שידוע לי, עניין נישואין עם כמה נשים מלכתחילה מותר מן התורה וחז"ל אסרו. אבותינו היו נשואים לכמה נשים וכו’. כל זה לא מסתדר לי עם כל החומר שאני לומדת וקוראת על קדושת הנישואין במובנים של איש ואשה- משלימים אחד את השני, שניהם ביחד נקראים "אחד" וכו’. ע"פ כל מה שאני שומעת בשיעורים ובספרות היהודית ישנה חשיבות גדולה לחיבור של גבר אחד עם אשה אחת בלבד ומובאים הרבה הסברים לכך והלכות ועצות כיצד לשמור על הנאמנות הזו וכו’. אני תוהה האם זה בכלל אפשרי שגבר יהיה מחובר לאשה אחת כל חייו ולא יימשך לאחרות, האם זה בכלל טבעי שכך יהיה, האם זה לא סותר את המצב שבו גבר יכול להנשא לכמה נשים ע"פ התורה וכל מה שמלמדים אותנו על קדושת איש אחד ואשה אחת בלבד זה בכלל לא "טבעי" מלכתחילה, ממה שהתכוונה התורה?
תשובה
שאלתך גדולה. ישנם שיטות שונה בכך. אני מאמץ את הגישה הסוברת שגם מצד התורה לכתחילה ראוי לקחת רק אישה אחת. כך נראה מהאבות שבאופן בסיסי לקחו רק אישה אחת. כך גם נראה מאדם הראשון שלקח רק אישה אחת. אולם מה שאנו מוצאים אפשרות לקחת מספר נשים ניתן לומר שזה היה רק בדורות קודמים בהם הפער בין האיש והאישה היה רב. האיש היה איש ספר ואיש חוץ, ואילו האישה היתה בעיקר ספונה בביתה ועסוקה בעבודות הבית שדרשו ממנה את כל כוחותיה. במצב זה האיש שהיה מלא כוחות היה יכול לישא מספר נשים גם מבחינה רוחנית. אולם בעת הזאת שאין פער גדול בין האיש והאישה והאיש יכול למצוא את כל אושרו באישה אחת אנו חוזרים למצב הלכתחילאי בו האיש יקח רק אישה אחת. ומנהג ישראל שלא ליקח שתי נשים מתאים וראוי למצב שבו הקשר בין האיש והאישה אינו רק קשר של חיי אישות אלא בעיקר קשר נפשי רגשי.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il