שאל את הרב

  • הלכה
  • תהלים ותפילות אישיות

תפילה על זיווג מסוים

undefined

הרב ארז משה דורון

ט אב תשס"ו
שאלה
האם מותר להתפלל על קשר מסוים עם בחור שיצליח, כי כמובן שהכל לטובה, ואם הזיווג לא מתאים צריך לסמוך על ה’ ולשמוח אם קשר נכשל, אבל אם הנפש מתחילה להתקשר יכול להיות שהגורל הצפוי לבני הזוג יחדיו הוא לא טוב, וזה נסתר מעיניו כרגע, האם אני יכול לבקש שבכל זאת זה יצליח והגזרה שהגורל הצפוי אינו טוב תתבטל?
תשובה
מכל סוגי הפניה והשיחה עם השם, המוכר והמצוי ביותר הוא סוג הבקשה. כמה נפלא. עומד לו נברא, חסר עצה, זקוק לישועה, ומודה, בעצם פנייתו, כי יש מי שבידו להשלים חסרונו. מה אנו מבקשים? יש דברים שבחסרונם אנו חשים בחריפות, ולכן גם מרבים להתפלל עליהם - פרנסה, עבודה מסוימת, מקום מגורים פלוני, בן זוג לחיים, בריאות וכדומה. כל ההצטרכויות הללו, הצטרכויות גשמיות הן. יתכן ולנו נדמה כי לזה אנו זקוקים, אבל מבחינת התכלית האמיתית של חיינו, אותה יודע רק בוראנו, יתכן מאד שמשהו שאנו רוצים בו - יכול להזיק לנו. "יש עושר שמור לבעליו לרעתו" לימד החכם באדם, יתכן שיותר נעים להיות עשיר ובעל אמצעים, אבל העושר בהחלט יכול להזיק לאדם, לפתח בו מידות רעות כגאוה ואנוכיות, התנשאות ואכזריות. הכסף עלול להטריד את ימיו בריבוי דאגה ועסק שלא יותירו לו רגע לחשוב על אודות תכליתו הנצחית או לעסוק בדבר שבקדושה. הנה כי כן, דבר שיראה לאדם כטובתו עשוי בהחלט לעמוד לו לרועץ. חפץ האדם לגור דווקא בעיר מסוימת. לפי ראות עיניו זהו הטוב ביותר עבורו, אולם הלא רבים הם שדווקא בשינוי מקום נהפך עליהם הגלגל לרעה. מי יודע איזה שכנים יהיו לו? אילו נסיונות יעבור במקום החדש ואיזה דברים יטרידו את מוחו? אולי מה שנדמה לו כטוב באמת הוא רע לו? רוצה האדם להינשא דווקא לפלונית. לפי ראות עיניו - זהו הרצוי והטוב, אולם מי יודע איך יתגלגלו פני הדברים, ואיך יהיו החיים בפועל לצידה של זו? הלא לא פעם ולא פעמיים פגשנו אנשים שמצטערים צער רב על טעות שעשו בבחירת בן זוגם, מפני שהלה מירר את חייהם והיצר להם, או שפשוט לא התאים להם. בכל הרצונות הגשמיים שלנו נראה כי טובים הם, אך אין לנו ודאות גמורה, צריכה להעשות הבקשה על תנאי: "ריבונו של עולם, לפי הבנתי וראות עיני נדמה לי שבית פלוני / אשה פלונית / מקום מגורים פלוני / עסק ועבודה פלונית טובים הם ואני חפץ להשיגם, ואתה בוראי, יודע תעלומות לבדך, רק אתה יודע מה טוב לי באמת ומה רע, מה יוביל אותי אל תכליתי האמיתית ואל תיקוני ומה ירחיק אותי מהם חלילה, על כן בקשתי, אם אכן טוב לי הדבר הזה, ו"טוב אחרית דבר מראשיתו", תעזור לי שאזכה באותו בית פלוני / אשה פלונית וכו', אך אם עיני, עיני בשר ודם, מטעות אותי, ובית זה / אשה זו וכו', עשויים לבוא לרעתי ולהרחיק אותי מהטוב והאמיתי השייך לי, אנא פקח והאר את עיני, שלא יצא הדבר לפועל, ומה שנדמה לי כטובתי ובאמת הוא רעתי, הצל אותי ממנו והרחק אותו מעלי, וזמן לי את מה ששייך ונוגע אלי באמת, אשר יקרב אותי לתכליתי הנצחית באמת". כללו של דבר - בעניינים שאין לנו ודאות גמורה כי טובים הם לנו, לא להתעקש! לתת מקום גם בתפילה לאפשרות של טעות, ולבקש מה' עצה והדרכה, מתוך אמון בחסדו הגדול, ומתוך ענוה והכרת הבנתנו המוגבלת. אפילו בעבודת הקודש - אין לבקש ולהצליח דווקא בדבר מסוים שאינו מוטל עלי בהכרח (לגמור ללמוד את כל הש"ס במשך שנה, לפזר הון לצדקה וכדומה), גם בזה יש סכנה ואסור להתעקש, כי מי קבע בודאות, שדוקא עבודה זו מבקש ה' ממני? לכן גם כאן כדאי ורצוי להתפלל - בהסתייגות. אמנם ישנם דברים שהם רצון ה' מאתנו בלי שום ספק, ועליהם מוטל עלינו לבקש ולבקש, עד כלות, עד שנענה וה' יסייע בידינו. להימנע מחטא ועוון - זוהי חובה תמידית החלה על כולנו. ועל כן על הימנעות מעשיית רע, אפילו אם אנו מורגלים בו חלילה, אפשר וצריך לצעוק ולצעוק. "ריבונו של עולם, ציווית בתורתך הקדושה שלא לכעוס וגינית מאד את מידת הכעס, רחם עלי וזכני שלא אטרוף נפשי באפי ולא אכעוס עוד לעולם, רק אקבל באהבה ובאמונה כל מה שיעשה נגד רצוני, ביודעי כי כל מאורעותי - ממך הם באים, ולטובתי הם נעשים, לטובת נפשי".
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il