שאל את הרב

  • הלכה
  • כשרות רגילה לעומת מהדרין

הכשרת כלי מכשרות רגילה

undefined

הרה"ג יעקב אריאל

כ"א מרחשון תשס"ז
שאלה
אדם שמקפיד לאכול רק מאכלים בכשרות מהודרת, ובטעות אכלו בכלים שלו מאכל חם בכשרות רגילה של רבנות כלשהי, ועברו 24 שעות, האם יש להכשיר את הכלי, אני שואל כיוון שאפשר לומר שכשרות רגילה היא ספק טריפה מכמה סיבות: 1. יש רכיבים שנחלקו חכמי ישראל האם הם כשרים או טרפים. כגון בשר לא חלק, שיש מדמים את זה ל"מאכיל נבלות וטרפות לישראל" ויש אשכנזים שמתירים. וכן אבקת חלב נכרי וסוגים של ג’לטין. ובכשרות רגילה מתירים להכניס מאכלים כאלה. וידוע שמחלוקת הלכתית נחשבת לספק לכל דבר, ואם הלכה כמתירים אז המאכל כשר, ואם לא המאכל טרף, למעט במקומות שנהגו כדעת המקל. 2. רמת ההשגחה בהכשרים רגילים לעיתים מאוד מאוד נמוכה, אין בעיה לרמות משגיח שבא פעם ביום, לא תמיד המשגיחים בקיאים מספיק ורציניים מספיק ויש הרבה תקלות. שמעתי מאחד מרבני "כושרות" שפעם הם שאלו משגיח באולם אירועים מפורסם האם הוא הפריש חלה מהבצקים והוא ענה להם ש"הקמח כבר מופרש". ולמשל שמעתי מרב שמתמחה בכשרות שלגבי לבבות יש חיוב ביו"ד סימן ע"ב לקרוע את הלב על מנת להוציא דמו ושהוא כמעט לא מכיר רבנויות וסטקיות שמקפידות על זה ואין להם על מה שיסמכו. אמנם חלילה להוציא לעז על כולם ובודאי שיש גם רבנויות טובות ולכן אני שואל מה הדין של כלי שנתבשל בו בטעות מאכל חם עם הכשר רגיל והכלי כבר לא בן יומו?
תשובה
הגזמת! לא רק על הכנסה לפה יש להקפיד אלא גם על מה שיוצא מן הפה. כליו של מי שאינו מהדר בבשר חלק ג'לטין אבקת חלב וכדו', לא נאסרים למי שמהדר ובודאי שלא לאחר 24 שעות.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il