- תורה, מחשבה ומוסר
- תורה ומדע
משחקים גנטים כבריאה אלוקית?
שאלה
קראתי לאחרונה מאמר אקדמי בנוגע ליכולתו של האדם להתערב במעשה הבריאה ו"ליצור בעלי חיים" בעלי תכונות משופרות (כגון חולדה שמדענים "יצרו" המסוגלת להבחין ביתר צבעים מאשר חולדה "רגילה" מסוגלת).
במאמר זה הועלת גם השאלה האם יצורים אלו נחשבים "בריאה אלוקית", והאם בעתיד הלא רחוק כאשר לאדם תיהיה אפשרות להשפיע על תכונותיו שלו איך יש להתייחס לכך מבחינה מוסרית.
מהי השקפת היהדות בנושא, האם חיות שנוצרו במעבדה (ולמעשה ניתן לומר שע"י בני אדם) נחשבים כבריאה אלוקית, איך זה מסתדר אם העובדה שרק ה’ הוא זה לתת חיים?
תשובה
הקב"ה יצר את כל היצורים הראשונים ומהם נוצרים כל הדורות הבאים. אם ד' לא היה בורא את כל היכולת באדם להוליד האם האדם היה מוליד? ואם האדם מוליד זה אומר שהאדם ברא אדם? כך חשבה חוה שילדה את הילד הראשון שזה אומר שיש לה כח כמו שיש ל-ד'.
בימינו אפשר לפתח מתאים של חולדה חולדה אחרת אבל אי אפשר לפתח מחולדה קוף ולא משתיל של זית נמלה או חולדה. כל הכח שיש לאדם זה להמשיך מה שכבר קיים בפוטנציאל ולשכלל. גם ילד לכל להיות איש טוב או רע בזכות החינוך האם זה אומר שהאדם יצר בריה חדשה? בודאי שלא. תפקיד האדם לעשות כל שביכולתו להיטיב את הבריאה כשם שהוא משקה את המדבר והופך אותו לפרדס.
אלה שמשתמשים בכוחם להפוך אדם טוב לרע או ישוב למדבר הם לא ראויים למטרה שנבראו בעצמם להיות אדם טוב.
שמש בגבעון דום
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ז כסלו תשס"ה

מה היה לפני בריאת העולם?
רבנים שונים | כ"ה ניסן תשס"ג
אשת כהן שנאנסה - באופן עקרוני
הרב יצחק גרינבלט | א אדר א' תשע"ו

היה לחץ חברתי בחטא המרגלים?
הרב רפאל וסרטיל | ה ניסן תשע"ח

הרב דוד חי הכהן
ראש מוסדות "אורות התורה" וראש ישיבת "נתיבות ישראל" בבת ים.

תשובה למי שלא הניח יום אחד תפילין
כ"ח מרחשון תשס"ג

מזגן בשבת
י"ד כסלו תשס"ג

לימוד ללא ברכות התורה
ג כסלו תשס"ג

שידוכים לחילונים
י"ד כסלו תשס"ג
גילוח בחול המועד
הרב אליעזר מלמד | כ"ג ניסן תשס"ז
שימוש בסוכה בשמחת תורה
כולל הלכה בית אל | כ תשרי תשע"ט

אכילת אורז מחוץ לסוכה
הרה"ג יעקב אריאל | ט"ו תשרי תשס"ח
ישיבת שבעה בחול המועד ובחנוכה
הרב בנימין במברגר | י"ז אלול תשס"ח

הכרת תודה או ביטול תורה?
הרב אליקים לבנון | י תשרי תשפ"ד
