- שבת ומועדים
- הלכות בישול כלליות
ירקות ועופות מוקפצים בשבת
שאלה
בשנים האחרונות חדרו למטבחי ארצנו מתכונים מן המזרח הרחוק. במתכונים אלה רווחת שיטת הטיגון המכונה "הקפצה" אשר כשמה כן היא: מקפיצים ירקות או בשר בשמן רותח לזמן קצר. מדובר למעשה בסוג של מאכל בן דרוסאי, חלקו מבושל וחלקו נא. אלא שבשונה ממאכל בן דורסאי כאן הבישול החלקי הוא לכתחילה ומהווה את ייחודו של המתכון.
מכיוון שבהנחת מאכלים על הפלטה בשבת עצמה יש צורך להקפיד כי המאכל יהיה מבושל כל צרכו, שאלתי היא האם ירקות מוקפצים נחשבים מבושלים כל צרכם מכיוון שלעניין המתכון הספציפי הם מבושלים באופן אופטימלי, או שבכל זאת הירקות מבושלים באופן אובייקטיבי רק חלקית, ועל כן אסור יהיה לחמם בשבת תבשילים אלה.
שאלות משנה שאודה לרב אם יוכל להתייחס להן: 1. האם דעת רוב בני אדם היא שתקבע כאן או דעתו האישית של האדם? (במקרה, הראשון יש אי וודאות מעשית מכיוון שלא ברור כמה אנשים ובאיזה אזורים משתמשים במתכונים אלה מכיוון שמדובר באופנה בהתהוות).
2. האם דעתו של אדם/בני אדם על התבשיל הספציפי היא שתקבע את גדר "מבושל כל צרכו", או דעת בני אדם ביחס לירקות הנ"ל בכלל התבשילים? (שהרי דרישת הבישול בירק "מוקפץ" שונה מדרישת הבישול של ירק בתבשיל מסורתי - ובמטבחינו שני סוגי התבשילים נוהגים במקביל).
תשובה
לענ"ד מאכל זה אינו שונה ממאכל בן דרוסאי. ומכיון שאסור לחמם בשבת מאכל שאינו מבושל כל צרכו גם מאכל זה בכלל.

בישול ביצים בשבת
הרב שלום אילוז | י"ב סיון תש"ע

המסת גבינה במרק בשבת
רבנים שונים | א אלול תשס"ח

מיני אספרסו ידני בשבת
הרב יצחק בן יוסף | ט"ו אלול תשפ"ג

הוצאת אוכל מסיר חם בשבת
הרב אלישיב קפקה | ה אדר א' תשפ"ב

הרה"ג יעקב אריאל
נשיא ישיבת ההסדר רמת-גן וארגון חותם. לשעבר רב העיר רמת גן ואב בית הדין לדיני ממונות.

הבאת ילדים לעולם
ב אב תשס"ב

למה אסור בשבת לעשות מלאכה?
ו אב תשס"ב

שימוש בחניה של שכן בבניין
י"ד אב תשס"ב

ביטוח משלים
ב אב תשס"ב

ציור לשם הנאה בחול המועד
הרב שמואל אריאל | ט"ו תשרי תשע"ו
ארבעת המינים
הרבנות הראשית לישראל | י"ד תשרי תשע"ה
למה לא נוטלים לולב בשבת?
הרב רואי מרגלית | כ"א אדר ב' תשס"ג
גילוח בחול המועד
הרב אליעזר מלמד | כ"ג ניסן תשס"ז

אכילת קבע מחוץ לסוכה כדרכו בחול
הרה"ג יעקב אריאל | י"ג תשרי תשפ"ד
איך חוזרים בתשובה על גזל?
הרב משה מאיר אבינר | י"ג תשרי תשפ"ד
