שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • הלכות בישול כלליות

ירקות ועופות מוקפצים בשבת

undefined

הרה"ג יעקב אריאל

כ"ה אב תשס"ז
שאלה
בשנים האחרונות חדרו למטבחי ארצנו מתכונים מן המזרח הרחוק. במתכונים אלה רווחת שיטת הטיגון המכונה "הקפצה" אשר כשמה כן היא: מקפיצים ירקות או בשר בשמן רותח לזמן קצר. מדובר למעשה בסוג של מאכל בן דרוסאי, חלקו מבושל וחלקו נא. אלא שבשונה ממאכל בן דורסאי כאן הבישול החלקי הוא לכתחילה ומהווה את ייחודו של המתכון. מכיוון שבהנחת מאכלים על הפלטה בשבת עצמה יש צורך להקפיד כי המאכל יהיה מבושל כל צרכו, שאלתי היא האם ירקות מוקפצים נחשבים מבושלים כל צרכם מכיוון שלעניין המתכון הספציפי הם מבושלים באופן אופטימלי, או שבכל זאת הירקות מבושלים באופן אובייקטיבי רק חלקית, ועל כן אסור יהיה לחמם בשבת תבשילים אלה. שאלות משנה שאודה לרב אם יוכל להתייחס להן: 1. האם דעת רוב בני אדם היא שתקבע כאן או דעתו האישית של האדם? (במקרה, הראשון יש אי וודאות מעשית מכיוון שלא ברור כמה אנשים ובאיזה אזורים משתמשים במתכונים אלה מכיוון שמדובר באופנה בהתהוות). 2. האם דעתו של אדם/בני אדם על התבשיל הספציפי היא שתקבע את גדר "מבושל כל צרכו", או דעת בני אדם ביחס לירקות הנ"ל בכלל התבשילים? (שהרי דרישת הבישול בירק "מוקפץ" שונה מדרישת הבישול של ירק בתבשיל מסורתי - ובמטבחינו שני סוגי התבשילים נוהגים במקביל).
תשובה
לענ"ד מאכל זה אינו שונה ממאכל בן דרוסאי. ומכיון שאסור לחמם בשבת מאכל שאינו מבושל כל צרכו גם מאכל זה בכלל.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il