- שבת ומועדים
- קריאת המגילה
קריאת מגילה ע"י מיקרופון
שאלה
הנשים בבית הכנסת שלנו טוענות שהם לא שומעות ברור את כל קריאת המגילה הן בגלל הרעש של הילדים והן מכיון שהן יושבות ביציע למעלה ושם שומעים פחות טוב. ועל כן עלתה השאלה, האם מותר לשים אצלם בוקסה (מערכת הגברה) שע"י כך הם ישמעו טוב את קריאת המגילה, אבל זה אומר שהבעל קורא יצטרך לקרוא במיקרופון?
תשובה
יש כאן שאלה עקרונית, האם יוצאים ידי קריאת המגילה במקרופון. בהלכה מוזכר שאדם צריך לשמוע את קולו של הקורא, אם הוא בר חיוב. אדם חירש, לפי מרן המחבר, פטור מקריאת המגילה, והוא לא יכול לקרוא ולהוציא מישהו אחר. אם אדם ישמע מדיסק או אפילו אם שומע שידור חי, לא יוצא ידי חובת קריאת המגילה משום שזה לא קולו של בעל הקורא אלא קול משוכפל על ידי אמצעים מלאכותיים. לכן, במקום שיש רמקול, אם גם בלי רמקול היו שומעים, רק הרמקול מגביר את הקול כי קצת קשה לשמוע, יוצאים ידי חובה. אך במקום שבלי הרמקול לא היו שומעים, נמצא שהרמקול מביא את הקול, ולא יוצאים ידי חובה.
לכן, הייתי אומר, שאם הנשים לא יכולות לשמוע, שאחד הגברים יקרא להם במיוחד לאחר מכן. במיוחד כשיש אמהות צעירות עם ילדים קטנים. שהרי, אף אם לא שומעים מילה אחת, לא יוצאים ידי חובה.
כאן חשוב להזכיר שיש לשמור על הילדים שלא יעשו הרבה רעש. מוזכר מפורשות שלא להביא ילדים יותר מדי קטנים, שלא מבינים ועלולים לבכות או להפריע בצורה אחרת.

תיקונים במגילת אסתר
הרב דוד חי הכהן | י"ד שבט תשס"ג

שמיעת מגילת אסתר
רבנים שונים |

קריאת מגילה לאחות
הרב יצחק בן יוסף | י"ב אדר תש"פ

טלטול מגילה לפני צאת השבת
הרה"ג יעקב אריאל | כ"ט אדר א' תשע"ד

הרה"ג דוב ליאור
לשעבר אב"ד ורב הישוב קרית - ארבע. נשיא ישיבת "בית אורות"

כלי זכוכית/פלסטיק לבשר וחלב
ו אדר תשס"ב

שרוולים לילדות
כ"ט שבט תשס"ב

נקמה בגויים
ו אדר תשס"ב

חיוב תפילה לנשים
ל שבט תשס"ב

מה אומרים בניחום אבלים
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ו תמוז תשס"ח

שיבולת שועל (קוואקר)
הרה"ג יעקב אריאל | י אייר תש"ע

מה מברכים על ברקים ורעמים
הרב יצחק בן יוסף | י מרחשון תשע"ג

שיבולת שועל (קוואקר)
הרה"ג יעקב אריאל | י אייר תש"ע
מה מברכים על בוטנים אמריקאים וקבוקים?
כולל הלכה בית אל | ט שבט תשפ"ג

שמיעת שיחה מקונסרבטיבי
הרה"ג יעקב אריאל | ז שבט תשפ"ג

האם יש לי שכר כשאני לומד ’לעילוי נשמת’?
הרב דוד חי הכהן | י שבט תשפ"ג
