שאל את הרב

תשובת הרב לאירוח קרוב חילוני בשבת

undefined

הרה"ג דוב ליאור

ו תמוז תשס"ח
שאלה
לכבוד הגאון הרב ליאור שליט"א!! ראיתי את תשובת הרב באתר על "אירוח מחלל שבת לליל שבת בלבד", ורציתי לשאול על תשובת הרב: (הערה: כל המקורות המצוטטים כאן והסברות הם מהספר "רעך כמוך" לרב אברהם וסרמן) א. למה אסור, הרי יש סברא שאנו מצילים אותם מלעבור על הרבה איסורי חילול שבת בבית, שהרי אצלנו ימעטו באיסורים? ב. וכן יש סברא שהמתכוון לטובה (דבר מצווה) אינו עובר ב"לפני עיוור" (הרב שטרנבוך, תשובות והנהגות ח"א או"ח שנח), וכאן יש מצווה לקרב את הרחוקים. ג. באופן כללי, י"א שמצוות "לפני עיוור" קלה, שספיקה מותר.(מובא בשדה חמד, מערכת ו, כלל כו אות י) ד. ועוד יותר שלכאורה כאן החשש הוא רק משום "מסייע" מדרבנן, שזה ודאי לא כמו "תרי עברי דנהרא", שהחילוני יכול לחלל שבת בלעדינו, אז למה שלא נקל לצורך קירוב רחוקים? אכן, כך פסק הרב אויערבאך (מובא ב"רבבות אפרים" ח"ז תב). ואף אם הרב פוסק כדעת האג"מ (או"ח ח"א צח-צט), עדיין למה אינו מקל משום הסיבות שלעיל? שאלה אחרונה: האם כשמציע מקום שהייה לשאר השבת, יהיה מותר לפי תשובת הרב הקודמת? סליחה על האריכות הרבה, אני מקווה שאני לא מטריח את הרב. שבת שלום!!
תשובה
אתה נותן לגיטימציה לנסיעה שלו בשבת, אע"פ שיכול לעבור על האיסור במקום אחר ולכן אין כאן איסור של 'לפני עיור', כאן הוא מסייע לדבר עבירה. הוא יכול להזמינו לישון אצלו. לא מקרבים ליהדות ע"י עבירות. אין המטרה מקדשת את האמצעים. גם כשחותרים למטרה נעלה צריך אמצעים כשרים, דבר שיש בו נדנוד עבירה אסור. אם הבטיח לו שיישן אצלו ואח"כ נוסע בעצמו מה הוא יכול לעשות? אבל לא שיזמינו בידיעה שייסע אח"כ.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il