שאל את הרב

  • הלכה
  • כוונה וחשק להתפלל

תפילה וטוב אלוקי

undefined

הרב ש. יוסף וייצן

כ סיון תשס"ט
שאלה
מה עניין התפילה? הרי כלל מסור בידנו-"כל דעביד רחמנא לטב עביד", אם כן, מדוע לנו להתפלל שנקבל טוב או שנתרפא או נקבל פרנסה או זיווג הגון וכל שאר הבקשות, הרי הקב"ה יסדר לנו את הטוב המעולה שביותר, ואם אנו חולים סימן שזה הכי טוב בשבילנו ואם אתה לא מוצא את זיווגך או לא מוצא מקור פרנסה זה הטוב ביותר בשבילך, אני טועה?!
תשובה
ראשית יש מצווה להתפלל כמו כל המצוות. חלק מהמצוות זה להתפלל. התפלה היא לא רק החלק של הבקשה אלא גם החלק של השבח וההודאה אולם חלק ממצות התפלה היא גם לבקש מהקב"ה את צרכינו. התפלה היא כשלעצמה צריכה להחדיר בלבנו את התודעה שכל מה שקורה לנו זה מאת ה'. יש הבדל בין הידיעה בשכל שהכל בא מאת ה'. לבין מילוי הלב בהרגשה הזו שהכל תלוי ברצון ה'. התפלה היא העבודה שלב, כלומר, למלא את הרגשתנו בתובנה הזאת שהכל בה מאת ה'. אולם התפלה היא לא רק בשביל שהאמונה בהשגחת ה' תמלא את ליבנו. התפלה היא יכולה לפעול ולגרום לשפע וברכה מאת ה'. זהו החוק שהקב"ה חקק, שחלק מן השאלה האם לתת שפע לאדם תלוי בכך שאדם יבקש את השפע. הבקשה של השפע היא גורמת לכך שאדם נהיה ראוי יותר לקבלת השפע. החיבור בין הבקשה לבין הקב"ה היא כשלעצהמ גורמת לכך שאנו נהיה יותר ראויים למילוי הבקשה. מצד הסדר של התפלה הקב"ה רוצה שכל תפלה מיד תפעל את פעולתה ותביא טוב לעולם. מה שאין אנו רואים שכל תפלה נענית יש לכך סיבות רבות. הבסיסי הוא שתפלה על דבר טוב היא נענית. הרי בדרך כלל אנו מבקשים דברים טובים ומכיון שהקב"ה מקור הטוב ודאי רוצה הוא שהטוב יתגלה לעולם. ובכל אופן יש סיבות רבות לכך שהתפלה לא מיד נענית. לפעמים זה משום שהתפלה לא היתה מעומק הלב. לפעמים זה משום שהתפלה היתה כל כך מרוממת שהקב"ה חפץ שנתפלל שוב ולכן הוא לא מיד נענה לנו כדי שנתרומם עוד ועוד בתפילתנו אליו. ולפעמים, כפי שכתבת, התפלה לא נענית משום שיש לקב"ה חשבון שיהיה לנו טוב יותר דווקא אם לא יענו בקשתינו. אולם גם אז התפלה פועלת. היא פועלת לא בדרך שאנו חשבנו שהיא תפעל אלא היא פועלת בדרך אחרת.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il