- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות על ה'
לא צודק שדוקא אני נולדתי יהודי
שאלה
איך זה שהתורה מעידה על כך שהקב"ה צדיק, שזה אומר שהכל נעשה בצדק, והרי איך זה צודק שאני נולדתי לעם הנבחר ויש לי אפשרות להגיע לרמות גבוהות ולקבל הרבה שכר ולעומת זאת יש מי שנולד גוי ובכלל לא מקיר את היהדות וגם אין לו סיבה לחשוב לחקור את העניין והוא יקבל פחות שכר? האם זה צודק שבמקרה לי היה מזל ולו לא?
תשובה
כדי להשיב לשאלתך היפה צריך להבין מהו צדק. אם אנחנו רואים אדם שגונב מחבירו, אנו אומרים שאדם זה עשה מעשה לא צודק. אולם מדוע באמת מעשה זה אינו צודק? מהו בדיוק אותו 'צדק' שהגנב פגע בו?
דבר צודק הוא דבר המכוון לסדר בו הקב"ה רוצה שהעולם יתנהל. פעולה המנוגדת לסדר שבו הקב"ה סידר את המציאות היא פעולה לא צודקת. וזו הסיבה לכך שאנו רואים מעשה גניבה כמעשה שאינו צודק, שהרי הקב"ה רוצה שממון מסוים יהיה ביד אדם מסוים ובא אדם אחר ופגע בצדק. אם העולם לא היה מכוון ע"י הקב"ה, כלל לא היתה משמעות למושג 'צדק' ולא היתה לנו כל טענה מוסרית כלפי אותו גנב.
נמצא, שהצדק אינו מושג העומד בפני עצמו אלא הוא תלוי ברצון ה', בסדר שסידר ה' את המציאות. ממילא כאשר אנו דנים ברצון ה' עצמו (לא 'במקרה'!), כמו את מי לברוא כיהודי ואת מי כגוי, אנו דנים בדבר שקודם לעצם מושג הצדק, ועל כן מושג הצדק כלל לא חל לגביו.
מה הקב"ה רוצה מעשים או רצונות?
הרב חיים שריבר | כ"ה ניסן תשפ"ג
שלוש קדושות ושלושת האבות
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ט"ז תמוז תשע"א

העולם
הרב רפאל וסרטיל | כ"ד ניסן תשע"ו

למה הקב"ה ברא והחריב?
הרב ש. יוסף וייצן | ג תשרי תשס"ח
הרב יעקב כהן
ר"מ בישיבת בית אל.
לא הגיוני שה' נברא לבד
כ"ג תשרי תש"ע
מה המקור ללקיחת טרמפיסטים?
ב מרחשון תש"ע
עבד כנעני - כשורו וחמורו של אדם
כ"ה תשרי תש"ע
מה לעשות כשנעלבים?
א מרחשון תש"ע
נחש שמכיש בחלום
הרב בנימין במברגר | ט"ו טבת תשע"ב

הסרת שיער הגוף לגברים
הרב עזריה אריאל | י"ב אלול תשע"ד
עד מתי קידוש לבנה?
הרב אליעזר מלמד | א כסלו תשס"ז
נחש שמכיש בחלום
הרב בנימין במברגר | ט"ו טבת תשע"ב

הפרש בין קידוש לסעודה בשבת
הרב יצחק בן יוסף | י"ז סיון תשפ"ג
