- שבת ומועדים
- ספר דברים
מדוע שבט שמעון לא מוזכר בברכת משה?
שאלה
בפרשת ויחי יעקב אבינו מזכיר את שמעון ולוי בברכותיו, על אף מה שמוזכר בברכות הוא מוצא להזכיר אותם, אך משה רבינו כאשר הוא מברך את עם ישראל אינו מוצא להזכיר את שבט שמעון. אמנם יש כמה שתרצו ששבט שמעון מובלע בתוך שבט אחר, אך זהו תירוץ שלא כ"כ מובן כי הרי גם ללוי אין בדיוק נחלה והוא ג"כ מובלע בתוך שבטים אחרים ובכל אופן הזכירו אותו. וכן ישנו תירוץ שמזכיר הספרי בגלל החטא בשיטים, שהחטא נעשה ע"י נשיא שמעון, ולכן משה לא הזכירו. אך עם יעקב אבינו הזכיר את לוי ושמעון על מה שהם עשו מדוע לא מוצא לנכון משה להזכיר את שמעון ולהכניסו בברכות? א"כ, מדוע מהבחינה הרוחנית וכן הגשמית לא ראוי שמעון לקבל ברכה ממשה?
תשובה
כפי שהזכרת, ההסבר המקובל הוא ששמעון גם אחרי הגערה של יעקב אבינו בברכותיו לא הפנים את הסכנה שיש בכוח העזות שבתוכו. בניגוד ללוי שהשתמש בכוח העזות לעזות דקדושה [בחטא העגל] השתמש שמעון בכוח העזות לעזות דטומאה [בעל פעור]. לכן התיקון של שמעון שלא יהיו בני שמעון מבורכים פני עצמם במנותק משאר השבטים. יש להבליע את ברכתו בתוך שאר השבטים. זוהי הוראת חיים לשבט שמעון שהתיקון שלו יהיה בפיזור כוחו בין שבטים אחרים. טוב שלכל שבט יהיה מעט מהעזות של שמעון. כששמעון מחובר לכוחות אחרים גם העזות שבו מתמתקת.

וזאת הברכה 2 מקרא ואחד תרגום
הרה"ג יעקב אריאל | י"ב תשרי תשע"ב

תחת אשר לא עבדת את ה’ אלקיך..מרוב כל
הרב יצחק בן יוסף | ט"ו מרחשון תשע"ג
מיהו הגר בפסוק "ואהבתם את הגר"
הרב בנימין במברגר | ה שבט תש"ע

ברכת שמעון ב-וזאת הברכה
הרב רפאל וסרטיל | כ"ז תשרי תשע"ו

הרב ש. יוסף וייצן
רב היישוב פסגות ור"מ בישיבת בית אל.

נטילת ידיים אחרי הנחת תפילין
ו סיון תשס"ה

כניסה לאתרים שליליים
ט"ז אייר תשס"ג

חשיבות לימוד אמונה
כ"ח אייר תשס"ה

האם לבת מותר ללכת לעתודה?
ז סיון תשס"ה
נחש שמכיש בחלום
הרב בנימין במברגר | ט"ו טבת תשע"ב

דג טונה מסוג מרלין
הרה"ג דוב ליאור | ד כסלו תשע"א
כשרות פריים / Prime
הרבנות הראשית לישראל | ה סיון תשפ"ג

איך עושים שילוח הקן?
הרב נועם דביר מייזלס | ל ניסן תשפ"ב

המנהג לאכול מצה בשבועות ובראש השנה
הרב דוד חי הכהן | י"ח סיון תשפ"ג

יחסים עם גבר נשוי
הרב יהודה אודסר | י"ח סיון תשפ"ג
שבת חתן
הרב בנימין במברגר | י"ח סיון תשפ"ג
