שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • מוקצה

ביאור דיני מקוצה

undefined

הרב יוסף אפריון

כ"ט אדר א' תשע"א
שאלה
ישנם 4 סוגי מוקצה עיקריים:1. מוקצה מחמת חסרון כיס. 2. מוקצה מחמת גופו .3.בסיס לדבר האסור. 4. כלי שמלאכתו לאיסור. אך ראיתי בילקוט יוסף שישנם סוגים שונים נוספים.את רובם הצלחתי להכניס בתוך ארבעת אלו. (לפחות על פי דיני טלטולם) אך ישנם 2 נוספים שאיני יודע לאן שייכים, והם:1. מוקצה מחמת דדחייה בידיים: (כגון צימוקים שנתנם מע"ש לייבשם). 2. מוקצה מחמת מיאוס: (עכבר מת, רעי). כמו כן אשמח לדעת לגבי: מוקצה מחמת איסור מלאכה: (שיש עליהם תורת כלי כגון כלי כתיבה, כיס של מעות)., מה ההבדל בינו לבין כלי שמלאכתו לאיסור? והאם הדין דומה בדיוק? אודה ואשמח לתשובה, ירון דבוש.
תשובה
1. מוקצה דדחייה בידים הוא אחת הדוגמאות המובאות בגמרא למוקצה מחמת גופו, שאין לו שום שימוש, ואסור בטלטול. צימוקים שנתנם מע"ש לייבשם הם אינם ראוים לאכילה בבין השמשות והאדם מסיח דעתו מהם ולכן הם מוקצה לכל השבת אף אם במהלך השבת הם יהיו ראויים לאכילה. [שו"ע שי ה] 2. מוקצה מחמת מיאוס כלול בדין מוקצה מחמת גופו אלא שמשום כבודו של האדם במקרים מסויימים הקלו חז"ל לטלטלו ולסלקו בידים ולכן, לדוגמא, מותר לזרוק לאשפה טיטול מלוכלך וכד'. דין זה נקרא גרף של רעי. [שו"ע שח לד-לז] 3. כלי כתיבה דינו ככלי שמלאכתו לאיסור ומותר לטלטלו לצורך שימוש המותר בו, כשאין כלי שמותר להשתמש בו, (לצורך גופו) או לצורך שימוש במקום בו הוא נמצא. (לצורך מקומו). אם כלי הכתיבה מיוחד ויקר מאוד ומקפידים לשומרו הוא נחשב כמוקצה מחמת חסרון כיס ואסור בטלטול. [שו"ע שח א-ג מ"ב יב]
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il