שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • המקדש והקרבנות

חיוב חטאת לעתיד לבא

undefined

הרה"ג דוב ליאור

י אייר תשע"א
שאלה
שאלתי לגבי דבר הנתון במחלוקת הרבנים כיום, כאשר לצד אחד יש בכך איסור דאורייתא ולצד השני הדבר מותר לכתחילה. במידה ובית הדין הגדול בירושלים יעמוד במהרה בימינו ויפסוק כדעת המחמיר, האם יהיו מחוייבים כל ההולכים כיום בדעת המיקל בקורבן חטאת? (האם יש גם נפק"מ אם החלטתם עקרה מעיקרה את הדין הראשון או שרק הוחלט ברוב קולות כדעת המחמיר, והאם יש נפק"מ כזאת בכלל בדיני הוריות?)
תשובה
אם יש החלטת סנהדרין זה אכן יחייב את כולם. אין נפק"מ איך הוחלט. הרמב"ן כותב בספר המצוות בשורשים, שנושא שהועלה לדיון בסנהדרין והיתה הכרעה, אין השואל רשאי אפילו להחמיר על עצמו. כשיש הכרעה בסנהדרין אין מקום לסברא חדשה. מימות שמאי והלל כבר לא היו הכרעת מחלוקות בסנהדרין, לכן הדברים נראים לנו רחוקים היום.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il